På parkeringen vid Sköndals centrum ligger snö och is i svårforcerade frusna strängar på marken.

Här möter vi Maria Forsblom och Marie Borg Stedt, som jobbar i hemtjänsten för bolaget Nova omsorg. Båda vet allt om hur det är att jaga parkering under tidspress, samtidigt som väder och platsbrist sätter käppar i hjulet.

– Den här vintern har varit tuff. Om vi ska mellan områden, som från Sköndal till Hökarängen, har vi tio minuters körtid. På den tiden ska vi hinna hitta plats, parkera och bära upp varor. Det är i de lägena man till slut blir desperat, säger Maria Forsblom.

Värst är det på kvällarna när många med bil är hemma. Då är det ont om lediga platser både i Farsta och Sköndal. Att chansa och fulparkera belönas ofta med en gul lapp på rutan.

– En kollega fick fyra böter på en månad. Jag fick min senaste utanför vårt kontor i Hökarängen i januari när jag skulle in och hämta material. 1100 kronor är mycket pengar, säger Marie Borg Stedt och visar den förhatliga gula lappen.

Vill att staden fixar tillstånd

De båda kollegorna varnar för att parkeringsproblemen i förlängningen kan slå mot kunderna.

– Det har hänt att jag fått lämna en kund under pågående kundtid, för att gå och parkera om bilen, säger Maria Forsblom.

– ...eller så behöver man hålla koll efter p-vakter genom fönstret. Det skapar stress både för en själv och kunden, fyller Marie Borg Stedt i.

Nu vill de att Stockholms stad tar sitt ansvar, som de gjorde under pandemin då vård- och hemtjänstpersonal beviljades dispens från parkeringsreglerna.

– Vi vill ha parkeringstillstånd från kommunen. Hur kunde det vara så enkelt under pandemin? säger Marie Borg Stedt.

Senaste boten fick Marie Borg Stedt utanför hemtjänstföretagets eget kontor i Hökarängen.

Senaste boten fick Marie Borg Stedt utanför hemtjänstföretagets eget kontor i Hökarängen.

Mikael Andersson

”Ett massivt problem”

Patrik Forsberg, områdesansvarig för Farsta, Sköndal och Hökarängen på Nova omsorg, bekräftar de anställdas bild.

– Det är ett massivt problem, visst är det så. På vissa platser är det omöjligt, där måste personalen chansa och ställa sig på förhyrda platser, säger han.

Följden blir irriterade mejl från bostadsrättsföreningar som vill ha sina platser i fred.

– Jag har hört av mig till föreningar och försökt få tillstånd. I ett litet område bort mot Ölmevägen har de varit sjyssta, men annars är det svårt, säger Patrik Forsberg.

Är inte er egen schemaläggning en del av problemet?

– Självklart, ju mer luft mellan kunderna desto mer möjlighet finns det att åka runt och leta plats. Men det måste också vara hållbart ekonomiskt för företaget. Vi får betalt för utförd kundvård. Vi vill inte korta ner tiden hos kunderna.

Vad ser du för lösning?

– Någon typ av tillstånd som gäller i Stockholms stad.

Facket driver frågan

Fackförbundet Kommunal kräver att staden underlättar för hemtjänstpersonalen.

– Vi har yrkat i budgeten att staden ska ordna fram p-platser i områdena som reserveras för hemtjänstpersonal, och att arbetsgivare ska stå för böter. Om man kan gå minus på att jobba skapar det en otrolig stress för personalen, säger Carina Lemon Allstrin, ordförande för sektionen där Farsta ingår.