Har du cyklat på en cykelväg och plötsligt mötts av en hög kant? Det vore inte så konstigt. Bara i söderort finns 961 kantstenar runt om i cykelnätet, varav 410 ligger i direkt anslutning till skolor, enligt en kartläggning gjord av Cykelfrämjandet. En kantsten är en upphöjning i marken som cykeln stöter mot. Det kan vara en trottoarkant som inte är nedsänkt där en cykelbana möter en gata i en korsning.

– Jag tänkte inte själv på kantstenar innan jag började på projektet. Man kanske tänker att det är en liten detalj i cykelinfrastrukturen men det är nästan det viktigaste och påverkar hur trygg en cykelbana känns, säger Cykelfrämjandets projektledare Jasper Rickmers.

Jasper Rickmers, projektledare på Cykelfrämjandet.

Jasper Rickmers, projektledare på Cykelfrämjandet.

Privat

En trafikfara – vill se åtgärdsplan

Statens Väg- & Transportforskningsinstitut, VTI, har tidigare gjort experiment på cykelbanor och de bedömer att en kantsten som överstiger 6 centimeter bedöms som direkt trafikfarlig. Genomsnittshöjden på en kantsten i söderort ligger på 6,3 centimeter.

– Det är särskilt farligt på vintern när man inte kan se kantstenarna. Då kan en olycka hända väldigt snabbt, säger Jasper Rickmers.

Cykelfrämjandet menar att kantstensproblemet är stort och att det är upp till kommunerna att lösa det.

– Vi har haft möte med trafikkontoret och med politiker. Vår förväntning är att de tar fram en åtgärdsplan som gör cykelbanorna säkrare för alla.

Det vore bättre om kantstenarna var lite plattare, tycker Stella Olsson, 7 år och hennes pappa Eric Olsson, från Hägersten. Stella cyklar nästan varje dag och har flera gånger slagit sig i närheten av sitt hem. Varje gång har en kantsten varit boven. "Det känns dåligt", säger hon.

Det vore bättre om kantstenarna var lite plattare, tycker Stella Olsson, 7 år och hennes pappa Eric Olsson, från Hägersten. Stella cyklar nästan varje dag och har flera gånger slagit sig i närheten av sitt hem. Varje gång har en kantsten varit boven. "Det känns dåligt", säger hon.

Moa Beckman

Är en säkerhetsåtgärd

Trafikkontoret i Stockholms stad är positiva till kartläggningen.

– Det är ett fantastiskt initiativ och vi uppskattar det jättemycket. Vi vill ju ha samverkan med stockholmarna, säger Henrik Söderström, trafikplanerare på Stockholms stad.

Han berättar att kantstenar ofta fyller en viktig funktion i trafiken och används för att separera cyklister, fotgängare och motortrafik. Många cykelbanor korsas av trafik och där är det extra viktigt att det är tydligt att man ska ta det lugnt när man åker över. Det är i sådana korsningar som många kantstenar finns.

– Ibland kan det vara viktigare att behålla den tydligheten än att helt ta bort höjdskillnaden. Det handlar ju sällan om att kantstenar sticker upp mitt i cykelvägen, säger Henrik Söderström.

"Jag tycker inte att det är ett jättestort problem med kantsten men man måste ju vara försiktig, det är inte bra för däcken", säger Årstabon Petra Ekblom, 60, som cyklar dagligen i söderort.

"Jag tycker inte att det är ett jättestort problem med kantsten men man måste ju vara försiktig, det är inte bra för däcken", säger Årstabon Petra Ekblom, 60, som cyklar dagligen i söderort.

Moa Beckman

Ser över ett 60-tal kanter

Trafikkontoret har börjat analysera Cykelfrämjandets material och ser nu över de prioriterade cykelvägarna och vilka kantstenar som ska sänkas.

– Ur inventeringen i söderort har vi identifierat cirka 150 kantstenar längs våra prioriterade cykelstråk. Av dem är ett 60-tal över 6 centimeter. Det är de vi tittar närmare på först.

Här är kantstenen sänkt. Cykelfrämjandet har lokaliserat flera plaster i söderort där den i stället sticker upp flera centimeter.

Här är kantstenen sänkt. Cykelfrämjandet har lokaliserat flera plaster i söderort där den i stället sticker upp flera centimeter.

Moa Beckman