Uteserveringar, dans och pingis, i stället för bilar. Den första av tre bilfria helger på en del av Sveavägen är avklarad, nästa blir i slutet av augusti.

I stället för att ta sig fram på Sveavägen var det många bilar som i stället körde på Döbelnsgatan.

– Det var fruktansvärda köer, säger Robert Braunerhielm, som bor på gatan.

Att det blir så några helger om året tycker han inte spelar någon roll, men han är orolig över hur det ska bli i höst när två körfält på Sveavägen görs om till cykelbanor.

– Man tar bilen till jobbet för att man behöver ta bilen till jobbet. Någonstans måste trafiken ta vägen, och det är i princip bara Döbelnsgatan som är alternativet.

– Döbelnsgatan är betydlig mindre än Sveavägen, och det bor även barnfamiljer här. Dessutom finns en förskola i kvarteren. Vi har redan en del bilköer på eftermiddagarna, nu kan det bli ännu värre.

Köerna längre norrut

Han ställer sig frågande till vad staden har för underlag angående var trafiken kommer att ta vägen.

– Är det bara en förhoppning att folk lämnar bilen hemma?

Enligt Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret, går det inte att förutse hur trafiken på Döbelnsgatan påverkas när Sveavägen byggs om. Trafikkontoret bedömer dock att det inte blir markant minskad kapacitet på Sveavägen, men att köerna kan sträcka sig längre norrut.

”Det kommer inte att gå snabbare att ta Döbelnsgatan jämfört med i dag, så någon attraktiv smitväg kommer det sannolikt inte att bli”, skriver hon i ett mejl till Mitt i.

Hon menar att det under de bilfria helgerna är många bilister som inte planerat för den begränsade framkomligheten. Vid förändringar brukar brukar den typen av problem lösa sig med tiden.

”Döbelnsgatan borde inte drabbas av några stora trafikförändringar. Vi kan såklart inte lova att det inte blir nya eller längre köer på andra gator efter ombyggnaden, men om det skulle ske får vi ta ställning till det då”, skriver hon.

Trafiken anpassar sig

Trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) är inne på samma spår.

– Vi tror inte att det kommer att ha jättestor påverkan på trafikflödena, och bedömer att det ändå är på Sveavägen man kommer att att köra.

Så här såg det ut på Döbelnsgatan under den bilfria helgen på Sveavägen i juni.

Så här såg det ut på Döbelnsgatan under den bilfria helgen på Sveavägen i juni.

Robert Braunerhielm

– Är det något som varar över längre tid så anpassar sig trafiken. Vi hoppas även att fler väljer att resa på ett mer hållbart sätt, säger han.