Hur ska jättarna som hanterar paket klara anstormningen som en än mer intensiv e-handel i juletid innebär? Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik hos Postnord, säger att en del av bolagets förberedelse består av att få information från e-handelskunder:

– Hur mycket ska vi hämta in och hur räknar kunderna med att deras försäljning ska se ut? Vi har även vår egen historik att utgå från.

Fullt på hyllorna

Även på utlämningsställena pågår förberedelserna. Lelle Landberg och hans familj driver tillsammans Sköndals spel och tobak i Sköndals centrum. De har redan fullt med paket på hyllorna på lagret. Under en period sätter de in extra personal och försöker ha en så smidig hantering som möjligt.

– Förra året hade vi extremt mycket att göra runt Black Friday. I år har e-handeln ökat över hela året och kanske blir det mer utspritt i år, säger Lelle Landberg.

Postnord anställer 3 000 extra personer för att klara av julhandeln – men egentligen börjar det tidigare än så.

– Vi utökar kapaciteten vad gäller hemleveranser från Black Friday-helgen, då börjar vår jul kan man säga. Sedan är det höga volymer hela vägen fram till veckan innan jul. I januari börjar sedan returerna.

Vilka volymer tror ni på?

– Vi har definitivt förberett oss på ett rekordår med tvåsiffriga procentsatsökningar.

50 nya ombud

Mikael Stange, marknadschef hos DHL eCommerce Solutions är inne på samma linje.

– Volymerna blir såklart väldigt höga, delvis beroende på stundande Black Friday och julhandeln. Men också på grund av att fler näthandlar under rådande covidsituation.

DHL har inför Black Friday och julhandeln förberett sig med 50 fler ombud än förra året, samt extra personal och extra öppettider vid terminaler där större försändelser lämnas ut.

Även hos företaget Budbee förbereder man sig för vad som väntar.

– Förutom att vi har öppnat nya större terminaler, installerat fem nya sorteringsmaskiner och anställt väldigt mycket mer folk så har vi en dialog med våra e-handlare och anpassar bemanningen efter deras försäljningsprognoser, säger Simon Strindberg, CMO hos Budbee.

Väntar ni er rekord?

– Ja, vi tror att e-julhandeln kommer slå rekord.

Kan bli utlämning utomhus

På Ica Nära i Skarpnäck har volymerna med paket börjat öka och dagarna efter Black Friday räknar butiken med en rejäl topp.

– Vi utgår från att det kommer bli ännu fler paket än vanligt på grund av att fler handlar online, men vi är väl förberedda, säger handlaren Danny Lundblad.

Kan bli kö utomhus

En utmaning med hanteringen av utlämningen är att butiken med kort varsel får reda på hur många paket som kommer. För att vara redo tar butiken in extra personal och extra utrustning från Postnord för att kunna läsa av fler paket samtidigt, och man utökar också öppettiderna med utlämning från tidig morgon till sen kväll.

– Märker vi att det kommer väldigt mycket paket kommer vi flytta ut postutlämning utanför butiken, och ställa upp ett bord där man kan hämta ut paket.I så fall kan vi ha en lång kö men ändå hålla två meters avstånd mellan varje person, säger Danny Lundblad.

Vill ha jämnt flöde

Precis som andra utlämningsställen vill butiken gärna att kunderna kommer så snabbt det går och hämtar sitt paket, helst samma dag för att inte hyllorna ska bli överfulla. Enligt Danny Lundblad är köerna kortast tidigt på morgonen eller mitt på dagen.

Butiken har 20 anställda och det är många som turas om med att sköta postutdelningen. Tidigare i år gick personalen en ergonomiutbildning för att bli bättre förberedda på de många och tunga lyften.

– När det gäller julhandeln vet vi ännu inte riktigt vad vi kan räkna med för volymer. Det kan bli så att man inte firar jul ihop med lika många personer som vanligt, och därmed inte köper lika många paket, säger Danny Lundblad.