Ännu har inte mycket hänt på platsen i Enlunda som så småningom ska bli en bussdepå. Prognosen för byggstart är "i dagsläget oklar", menar SL.

Under våren har trafikförvaltningen installerat och kontrollerat grundvattenrör på platsen, men sedan tog det stopp. I somras blev nämligen tilldelningsbeslutet i upphandlingen överklagat och hur långt tid det juridiska tuggandet kommer ta är det ingen som har ett svar på ännu.

Så här är det tänkt att bussdepån i Enlunda ska se ut när den är klar.

Så här är det tänkt att bussdepån i Enlunda ska se ut när den är klar.

Illustration: Brunnberg & Forshed Arkitektkontor.

Men det finns andra hinder för bussdepån också. Den kräver en säkrare trafiksituation och därför ska Trafikverket bygga om korsningen Färentunavägen och Enlundavägen till en rondell.

Ny detaljplan

Men den vägplanen som Trafikverket gjort för det bygget inkluderar inte anslutande vägar. Dessa kommer i stället sättas på plats i en detaljplan som Ekerö kommun ska göra.

– Vi trodde att Trafikverkets vägplan skulle omfatta mer än den kunde göra, därför behöver kommunen ta ansvar för dem, säger Sara Gahm, mark- och exploateringschef på kommunen.

Sara Gahm är mark- och exploateringschef på Ekerö kommun. 

Sara Gahm är mark- och exploateringschef på Ekerö kommun. 

Ekerö kommun

För bussdepåns del, som byggs av den regionala trafikförvaltningen, betyder det att den övergripande tidsplanen är beroende av både den statliga vägplanen och den kommunala detaljplanen – och färdigställandet av dessa är inte sömlöst synkat. Går allt enligt planerna beräknas detaljplanen vinna laga kraft under början av 2028, vilket är det år regionen har sagt att de kan börja trafikera bussdepån.

Glapp

Det kommer alltså bli ett glapp mellan tiden då bussdepån är klar och rondellen och de anslutande vägarna är färdiga.

Kan det hända att bussdepån står färdig men att den inte går att använda för att vägarna till och från den inte är klara?

– Det är det regionen är orolig för men det vill vi verkligen undvika. Vi kommer samarbeta så vi kommer fram till en bra temporär lösning innan alla de här andra pusselbitarna är helt utbyggda, säger Sara Gahm.