Gång- och cykelbanan längs Långholmsgatans västra sida i Hornstull ska bli bredare genom att ett körfält tas i anspråk. Hornsgatan, väster om Långholmsgatan, ska bli ett nytt torg. Det betyder att den biten av Hornsgatan inte längre går att nå med bil från korsningen.

Busshållplatsen där bland annat buss 4 mot Gullmarsplan stannar ska flyttas ut ett snäpp och rustas upp.

Målet är att trafiksäkerheten ska öka på sträckan och i området. De som väntar på bussen ska få mer utrymme.

– Hela projektet ska göra det enklare att gå och cykla genom Hornstull, och samtidigt förbättra miljön för kollektivtrafiken, skriver Magnus Johansson vid trafikkontoret.

Trafik leds om

Bygget startar måndag 1 december. Första etappen är vid korsningen Långholmsgatan/Bergsunds strand, där PangPang har bar på hörnet. Det betyder ett stopp i trafiken för bilar och bussar som kör till och från Bergsunds strand. De hänvisas till alternativa vägar.

Även fotgängare och cyklister leds om kortare sträckor. Arbetet där pågår i ungefär sex veckor.

Visionsbild över nya torget och de bredare cykelbanorna längs Långholmsgatan i Hornstull.

Visionsbild över nya torget och de bredare cykelbanorna längs Långholmsgatan i Hornstull.

Tyréns Sverige AB

Nytt torg till sommaren

Nästa etapp är ett snäpp söderut, ner till korsningen Långholmsgatan/Hornsgatan, där arbete med cykelbanan sker och torget ska byggas. Preliminärt ska det påbörjas i mars och vara klart till sommaren 2026.

Det gör att det inte länge blir möjligt att köra in på Hornsgatans mest västra del, som blir permanent gågata.

Trängre för cyklister

Hösten 2026 fortsätter arbetet med sista etappen, som är att bredda västra cykelbanan mellan Bergsunds strand och Folkskolegatan.

– Cyklisterna kommer kunna fortsätta cykla enkelriktat som i dag på västra sidan medan det byggs, men det kan bli lite trängre, skriver Magnus Johansson.

Under hela byggperioden ska det gå att gå längs Långholmsgatan och att nå entréer och uteserveringar.

– Framkomligheten kan dock vara begränsad under korta perioder på delar av etapperna, vilket kommer framgå av skyltning på plats om viss mindre omledning blir aktuell.

Arbetena sker inom det rosa området.

Arbetena sker inom det rosa området.

Stockholms stad

Tvärnit för många bilister när Götgatan stängts av

U-svängar, trotsade förbudsskyltar och lite skrik. En av stans mest trafikerade gator har nu stängts av – och så kommer det att vara många år framöver.

Sällan har nog så många u-svängar skett på så liten yta och på så kort tid. Skyltar till trots får bilar, lastbilar och till och med en brandbil vända om när de kommer fram till den avstängda delen av Götgatan.

– Skyltarna är inte helt tydliga. För många blir det lite av en chock. Några gap och skrik har det blivit när de fattar att det är avstängt, säger flaggvakten Teodor Dolinski.

Flaggvakten Teodor Dolinski håller koll på arbetsområdets södra sida. "Många frågar hur länge arbetet ska pågå och blir chockade när de hör att det är flera år."

Flaggvakten Teodor Dolinski håller koll på arbetsområdets södra sida. "Många frågar hur länge arbetet ska pågå och blir chockade när de hör att det är flera år."

Victor Malmcrona

Stopp i flera år

Natten mot onsdagen stängdes Götgatan av mellan Kocksgatan och Åsögatan. Under gatan ska t-banans tätskikt renoveras. I nästa steg förlängs arbetsområdet upp mot Folkungagatan.

Här kommer inga bilar kunna passera förrän 2028.

Trots förbudsskyltar var det många som testade att svänga in på Götgatan från Folkungagatan.

Trots förbudsskyltar var det många som testade att svänga in på Götgatan från Folkungagatan.

Victor Malmcrona

Leds in på mindre gator

Flera flaggvakter är posterade på gatorna runt avspärrningen, men helt lätt att leda om bilarna är det inte.

Många kommer söderifrån och visas in på Vartoftagatan, förbi Åsös många skolor. Fordon som är för stora för att vända har försiktigt fått släppas igenom arbetsområdet.

I korsningen Götgatan/Folkungagatan blir bilar stående när det blir uppenbart att den tänkta färdvägen är avskuren. Flera trotsar påbudsskyltarna.

När bygget pågår får fotgängare och mötande cyklister samsas på en några meter bred trottoar.

När bygget pågår får fotgängare och mötande cyklister samsas på en några meter bred trottoar.

Victor Malmcrona

"Tydligt markerat"

En liten miss har också inträffat – på de orangea informationsskyltar som ställts ut i stadsdelen står det att avstängningen börjar 27 november, alltså i morgon.

– Det är förstås riktigt olyckligt när vi har en så pass omfattande avstängning och kan vara en anledning till att det varit långa köer tidvis, skriver Natalie Nordenswan på SL.

Trots det känns det lugnt i de köer som uppstår den här onsdagsförmiddagen. Stora avspärrningar och varselvästar får många att sänka farten.

– Jag tycker att de har markerat upp allt snyggt och asfalterat bort kanter. Man får ta det lugnt och tänka på sina medtrafikanter. Det är bättre att komma fem minuter sent än att inte komma fram alls, säger Lotta Wikman, som stannar till med cykeln.

Väljer bort Götgatan helt

Fotgängare kan ta sig fram längs båda sidor av vägen. Cyklister i båda riktningar får samsas med flanörer på den östra sidan, i en passage som är några meter bred.

– Det blir betydligt mer mötande, vilket såklart är en risk. Arbetet ska pågå i så många år så jag tror att det bara är enklare att helt räkna bort Götgatan, säger Kjell Sundvall, som cyklat hit för ett pass på gymmet.

Södermalmsbon Björn Nygren, med hunden Rossi, menar att tunneln från Medis till Centralbron borde öppnas för att avlasta trafiken.

Södermalmsbon Björn Nygren, med hunden Rossi, menar att tunneln från Medis till Centralbron borde öppnas för att avlasta trafiken.

Victor Malmcrona

Vill öppna tunneln

Renoveringen av tunnlarna under vägen sker i etapper och arbetsområdet ska flytta längs Götgatan. När det inte betyder tvärstopp för trafiken kommer den att vara begränsad.

– Jag förstår att de måste byta tätskiktet, men jag tror att det kommer att bli tok-kaos i trafiken. Att inte ge bilar någon alternativ väg helt sjukt. De borde öppna tunneln ner till Centralbron. För mig är det obegripligt att den är stängd, säger Björn Nygren, som bor i närheten.

Projektet väntas vara klart 2032.

Begränsad trafik

Nästa sträcka där bygget ska ta vid blir mellan Folkungagatan och Kocksgatan, som stängs av helt för bilar 2027–2028.

Efter det hålls minst en bilfil öppen, fram till de sista etapperna 2029–2032.

Då stängs det av helt från Ölandsgatan till och med Ringvägen.

Källa: SL

Flera fordon fick vända om när de kom fram till avspärrningarna.

Flera fordon fick vända om när de kom fram till avspärrningarna.

Victor Malmcrona

Tvärnit för många bilister när Götgatan stängts av

U-svängar, trotsade förbudsskyltar och skrik ✔ "Tok-kaos"

Dyrare torg och cykelbana i Hornstull

Staden vill gå vidare med planen för bättre cykelbana och nytt torg vid Hornstull – men prislappen har klättrat med 15 miljoner kronor.

Fler ska välja att gå och cykla på Långholmsgatan. Det är målet för planerna, som innefattar bredare gång- och cykelväg på gatans västra sida och ett nytt litet torg i den västra delen av Hornsgatan.

Mitt i skrev om förslaget våren 2023. Sedan dess har trafikkontoret räknat upp budgeten från 27 till 42 miljoner kronor. Åtgärderna har även skjutits fram ett år – nu väntas det vara klart sommaren 2026.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Stockholms stad

Renovera ett flygplan i luften

Boven i dramat är lednings- och trafikomläggningar, som väntas bli mer knepiga än väntat.

– Det vi gör i Stockholm är som att renovera ett flygplan när det är i luften. Samtidigt som vi bygger om måste trafiken fungera. Här har det visat sig mer komplext än vi först trott, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Åtgärderna är motiverade trots att projektet blir dyrare, menar han. Lars Strömgren pekar på att det blir mer plats för fotgängare och de som väntar på bussen, tryggare för dem som går mellan buss och tunnelbana och trånga cykelbanor görs bredare.

Överlag väntas trafiksäkerheten och framkomligheten öka.

– Vi kryssar i många rutor med det här projektet.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

Stockholms stad

Kunde upptäckts tidigare

Sedan förra gången förslaget klubbades har kontoret nya arbetssätt för riskpåslag. När de sett över tidigare projekt har de kunnat konstatera att de i det här fallet hade behövt göra fler analyser av projektets geografiska läge, samt regelbunden översyn av den ekonomiska kalkylen.

Då hade bristerna upptäckts i ett tidigare skede.

– Att gissa exakt hur dyrt ett projekt blir är svårt. Antingen tar vi inte nog med höjd eller så tar vi i för mycket så entreprenörer inte vill genomföra det. Nu kan vi få en bättre känsla för projektens komplexitet, säger Lars Strömgren.

När allt är klart ska alltså staden ha fått ett nytt torg.

Ska det få ett namn?

– Det kan det nog absolut få. Läsare får gärna skicka in förslag, kanske på någon person som gjort något viktigt på platsen.

Reviderat genomförandebeslut ska tas i trafiknämnden 14 november.

Förslaget i korthet

En enkelriktad cykelbana, 2,4 meter bred, längs Långholmsgatans västra sida mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand. Den separeras från bilfilen med en 0,4 meter hög stenbarriär.

En bilfil mellan Bergsunds strand och Hornsgatan tas i anspråk. Cykelbanan blir 2,25 meter bred och avskiljs från biltrafiken. Busshållplatsen flyttas ut.

Sista delen av Hornsgatan stängs av för genomfartstrafik. I stället skapas ett torg med träd och bänkar. Cykelställ i form av pollare skärmar av från resten av Hornsgatan.

Långholmsgatans östra sida påverkas inte.

Budgeten ligger på 42 miljoner kronor.

Bygget ska pågå 2025 och 2026.

Källa: Trafikkontoret

Därför blir det dyrare

Mer komplexa VA-anslutningar än beräknat.

Större och fler insatser för att bibehålla framkomlighet under byggets gång.

Större behov av tillfälliga installationer, omställningar av trafiksignaler och belysning för att säkerställa framkomligheten

Källa: Trafikkontoret

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Mellan Folkskolegatan och Bergsunds strand blir cykelbanan 2,4 meter bred och skiljs av från bilvägen med en liten barriär.

Stockholms stad

Ledningar i vägen – dyrare cykelbana i Hornstull

Mer utrymme för fotgängare och cyklister ✔ Nytt torg ✔ Blir 15 miljoner dyrare