Kommunfullmäktige har beslutat att godkänna och underteckna det genomförandeavtal som ska reglera förhållandet mellan Trafikverket och Huddinge kommun gällande Tvärförbindelse Södertörn.

Avtalet reglerar bland annat vägplanen, detaljplanerna och andra åtgärder som berör tvärförbindelsen och de områden som omfattas av projektet. Regeringen förväntas besluta om Tvärförbindelse Södertörns genomförande i juni, då slutligt beslut fattas kring vilka projekt som ingår i nationell vägplan.

– Avtalet är ett viktigt steg mot att förverkliga Tvärförbindelsen och skapa en rimligare och säkrare trafiksituation, bättre boendemiljöer och utbyggd kollektivtrafik för Huddingeborna och alla andra som bor eller arbetar i södra Stockholm, säger Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i ett pressmeddelande.

Tvärförbindelsen kommer att gå genom flera naturreservat. Orlångens, Lissmadalens och Paradisets naturreservat berörs av både permanent och tillfälligt intrång och Flemingsbergsskogens och Björksättrahalvöns naturreservat berörs av permanent intrång. Orlångens naturreservat kommer samtidigt att utvidgas.

MP och V kritiska

Kompensation för intrång i naturreservat och påverkan på biotopskydd är en del av avtalet med Trafikverket. Det innebär att kommunen utför kompensationsåtgärder som finansieras av Trafikverket.

I åtgärdspaketet ingår bland annat återskapande av en våtmark i Gladö/Ebbadal och en restaurering av naturbetesmarker och vattendrag i Stensättradalen. Åtgärderna ska vara utförda innan tvärförbindelsen öppnas för trafik.

Miljöparitet och Vänsterpartiet är de enda partier som motsätter sig byggandet av Tvärförbindelse Södertörn. Partierna menar att projektet motverkar de uppsatta klimatmålen i Agenda 2030 och Parisavtalet.

Både MP och V anser att de avtalade kompensationsåtgärderna inte är kompensatoriska för intrång i naturreservaten. MP skriver att det är många bra projekt, men att de borde falla inom ramen för ordinarie förvaltning.