I vintras skrev Mitt i Sigtuna om en busshållsplats på 263:an som närboende upplever som farlig samt ett cykelstråk som ska sträcka sig mellan stadsängarna och Wenngarn. Nu är den nya gång- och cykelvägen mellan Sigtana stadsängar och Wenngarn färdig.
Kommunen har under 2023 prioriterat två cykelstråk. Det handlar om Märsta-Odensala samt den nyss nämnda Sigtuna-Wenngarn som också kan få en förlängning västerut.
Enligt Åsa Aalto som är infrastrukturchef på Sigtuna kommun har det gått både framåt och bakåt med cykelstråken.
– Gång och cykelvägen mellan Wenngarn och stadsängarna är färdigställd så långt vi kan färdigställa den. Sedan ska den dras ihop med Sigtuna stadsängar. Där har det varit att det ska bli en vägtunnel, eller rörbro som det också kallas under 263:an men vi är egentligen inte helt nöjda med att lägga en rörbro där utan vi vill titta på flera alternativ, säger hon.
Det är Trafikverket som äger 263:an och kommunen får inte tillföra fler övergångsställen på den här sträckan.
– Vi ser en möjlighet med att binda ihop stadsängarna med Wenngarn och framförallt för skolans skull och de elever som bor ute i Wenngarn och att man kan cykla på ett säkert sätt in till Sigtuna, säger Åsa Aalto.
Trögare mellan Märsta och Odensala
Cykelstråket mellan Märsta och Odensala går lite trögare då det är en väg som ägs av Trafikverket. Kommunen jobbar aktivt för att få till en lösning.
– Det är lite komplicerat då cykelvägen skulle kunna gå både inom vägområdet och delvis utanför. Det pågår en utredning tillsammans med Trafikverket om vad får och vad vi inte får göra. Det förslaget ligger just nu hos Trafikverket för granskning.
Sigtuna kommuns målsättning är att cyklingen ska öka under alla tider på året, samt att trafiksäkerheten och framkomligheten för cyklister förbättras regelbundet. Därför tog kommunen, 2014, fram en cykelplan som en del i arbetet att förenkla för invånarna att välja cykel för kortare nyttoresor. Den ligger fortfarande på kommunens hemsida och inte en reviderad cykelplan som enligt planen skulle vara klar i våras.
– Uppdraget med en reviderad cykelplan blev tillbakadraget av politikerna för att det fanns lite andra saker som behövdes göra före. Jag tror det kommer komma ett nytt uppdrag att ta fram en helt ny cykelplan där fler saker ska vara med. Många av åtgärderna gällande cykelplanen ska tas bort då de redan hunnit bli färdigställda, säger Åsa Aalto.
Åsa Aalto är infrastrukturchef i Sigtuna kommun.
Pressbild