Nu har Värmdös nya pendelbåtsbrygga börjat byggas. Den kommer att ligga i Torsbyfjärden, precis nedanför husen på Sandtäktsvägen i norra delen av Ålstäket.
Kommunen drog igång projektet under hösten och det som byggs är en 20 gånger 6 meter stor pontonbrygga som förankras med stag till nedborrade stålpålar.
– Just nu pågår grundläggning av landfästet, säger Lukas Eliasson, projektledare på kommunens mark- och exploateringsavdelning.
Värmdös första pendelbåt
Det är första gången Värmdöborna får en egen pendelbåt in till stan och den kommer att ha tre stopp på vägen, varav två i Värmdö och ett i Nacka, innan den landar vid Slussen och Strömkajen utanför Grand hotel.
Tiden man räknar med är knappt en timmes resa till slutstationen Strömkajen, vilket innebär runt 45 minuter till Slussen. Alltså, cirka 15 minuter längre än med buss.
– Vi hoppas ändå att folk kommer att välja pendelbåten. Att i stället för att sitta stressad fast i en bilkö få möjlighet att njuta av Stockholms vackra innerskärgård, och samtidigt kanske passa på att distansarbeta, säger Lukas Eliasson.
Tanken är att pendelbåten ska få fartdispens för att kunna konkurrera med bussarna. Alltså få köra lite fortare än tillåten hastighet på vissa sträckor.
Ett annat aber är att det inte kommer finnas någon pendelparkering vid båtbryggan. Det har kommunen tänkt lösa senare. Under tiden hänvisas bilburna Värmdöbor till Grisslinges pendelparkering som ligger 650 meter från bryggan.
– Vi utreder just nu placering av infartsparkeringar till pendelbåten som ligger närmare. Utgångspunkten är alltså att det ska tillkomma infartsparkeringar, säger Lukas Eliasson.
Elfartyg på sikt
Eventuellt kommer båten också att på sikt stanna i Nacka strand. Där kan man i så fall byta till en annan pendelbåt mot Ropsten och Norra Djurgårdsstaden.
Syftet med pendelbåtarna är att skapa smarta resvägar som kortar restid och avstånd, och samtidigt avlasta vägarna och öka framkomligheten, enligt Region Stockholm. Planen är att kunna köra med eldrivna båtar.
Vilken typ av fartyg det blir på Värmdölinjen är inte klart ännu. Upphandlingen av elfartyg är pausad i väntan på nya beslut, så till en början blir det en vanlig motordriven färja, enligt kommunen.
Ett väderskyddd kommer att byggas vid nya bryggan, även belysning och cykelparkering. Man ska också göra iordning parkvägen och grönytorna runt omkring. Allt ska vara klart till hösten 2023 då pendelbåten ska börja gå.