– Den klarade inte att hålla 12 knop. Det är inte vårt problem, men vi tar inte emot färjan förrän den uppfyller våra specifikationer, säger Erik Froste, chef för Trafikverket Färjerederiet.
I vintras var beskedet att färjan möjligen skulle levereras under februari–mars, och senare att den skulle komma under april, med möjlig trafikstart under maj.
Men Erik Froste börjar bli van att inte lova för mycket.
Erik Froste, chef för Trafikverkets Färjerederi.
Trafikverket
Nu är beskedet att den kan komma under maj och placeras ut vid Östanå under sommaren. Men någon trafikstart med den nya helautomatiska blir det inte förrän efter sommaren säger han.
Ska sköta sig själv
– I grunden är det helt ny teknik så vi är förberedda på att det tar tid att få till i grunden världens mest avancerade färja, säger han.
Förutom att i huvudsak drivas med el ska den nya färjan i princip kunna sköta sig helt själv: Allt från att kasta loss, korsa färjeleden utan att kollidera och sedan angöra och släppa av bilar. Med en enda knapptryckning.
Alvaret, styrhytt
Jonatan Svensson/Färjerederiet
Den första färjan, Alvaret, ska trafikera Ljusteröleden och ska sedan följas av systerfärjan Abisko, som ska trafikera Vaxholmsleden till Rindö.
Dessa ska sedan följas av ytterligare två elfärjor som Färjerederiet beställt från varvet Holland Shipyards Group i Nederländerna.
För den som följt Färjerederiets planer har det varit många datum att hålla rätt på. Först hoppades man på leverans redan 2022/23, sedan på trafikstart sommaren 2024 som senare blev hösten 2024, tills även det sprack.
Ett års intrimning
Att Alvaret var för långsam jämfört med Färjerederiets kravspecifikation visade sig vid fartygets sjöprov.
– Historiskt har problemet varit att få ihop alla system, men nu var det mekaniskt, säger Erik Froste och syftar på tidigare förseningar.
Att felet är mekaniskt betyder att det troligen är relativt lättåtgärdat.
– Man kan behöva byta generator eller propelleraggreggat, säger Erik Froste och förklarar att färjan saknar roder och i stället styrs genom att man riktar propellrarna.
När felet är avhjälpt och fartyget levererats till Sverige har tillverkaren Holland Shipyards Group ytterligare tid på sig att finslipa färjan, berättar Erik Froste:
– Efter handover har de ett år på sig för intrimning för att få alla automatiserade system att fungera optimalt. Men allt ska fungera från dag ett.