Senast den 30 juni ska staten, Region Stockholm, Stockholms stad och Huddinge kommun komma överens om hur de stora trafikinvesteringarna i Stockholms län ska betalas, enligt regeringens direktiv.

Totalt sett saknas minst fem miljarder för att de nya tunnelbanelinjerna i Stockholm ska kunna byggas klart och för att Spårväg syd och Roslagsbanans förlängning till t-centralen ska kunna påbörjas.

Intensiva förhandlingar pågår sedan i april och fredagen den 16 maj lämnade regionen och de två kommunerna in ett gemensamt förslag till regeringens förhandlingsperson om hur de stora underskotten ska hanteras.

Utan finansiering

Ingen av parterna vill öppet berätta om innehållet eftersom förhandlingen inte är klar.

Men enligt en källa med inblick i förhandlingen är det delar av Spårväg syd som troligen får stryka på foten.

Parterna är, enligt källan, beredda att gå in med mer pengar till spårvägen. Men det räcker bara till första etappen mellan Flemingsberg och Skärholmen.

Den andra etappen mellan Skärholmen och Älvsjö skulle därmed lämnas utan finansiering i detta skede.

Såhär ser hela den tänkta sträckan av Spårväg syd ut. Men i dagsläget finns inte pengar till se sista sju kilometerna mellan Skärholmen och Älvsjö.

Såhär ser hela den tänkta sträckan av Spårväg syd ut. Men i dagsläget finns inte pengar till se sista sju kilometerna mellan Skärholmen och Älvsjö.

Region Stockholm

Totalt handlar det om 1,3 nya miljarder till Spårväg syd som enligt källan ska delas mellan de fyra parterna. Det innebär att budgeten för spårvägen höjs från 4,2 till 5,5 miljarder.

Kan bli klar 2035

Om detta miljardtillskott klubbas nu i år skulle etapp 1 kunna öppna för trafik 2035, bedömer Mitt i:s uppgiftslämnare.

Men finansieringen av fortsättningen, från Skärholmen till Älvsjö, föreslås skjutas upp till nästa statliga planperiod som börjar efter 2037. Alternativt ska frågan lösas i en separat förhandling, enligt dessa uppgifter.

Samtidigt kräver kommunerna och regionen löften från regeringen att också etapp 2 ska byggas – även om det blir längre fram.

 – De kommer inte att vilja betala för den första sträckan om fortsättningen hänger helt i luften, säger Mitt i:s källa.

Avgörande sträcka

Särskilt för Stockholms stad är sträckan Skärholmen-Älvsjö avgörande. Annars skulle spårvägen hamna nästan helt utanför den egna kommunens gränser – vilken kan göra det olagligt för Stockholm att gå in med pengar.

– Vår hållning är att hela Spårväg syd ska byggas från Älvsjö till Flemingsberg. Vi kommuner och regionen har presenterat ett förslag på finansiering. Nu är det upp till regeringen och dess förhandlare att ta ställning till det, säger Stockholms stadsbyggnadsborgarråd Jan Valeskog (S) till Mitt i.

Regeringens kärva besked: Ni får betala Spårväg syd själva

Regeringen tänker inte skjuta till några mer pengar till Spårväg syd, Nya tunnelbanan eller Roslagsbanans förlängning. Regionen måste betala själv – eller ompröva projekten.

På fredagseftermiddagen kom kärva besked från regeringen, när det gäller den omförhandling av spårvägsprojekten i Stockholmsområdet som nu ska dra igång.

Moderaternas förhoppning, som Mitt i skrev om igår, att det kan bli mer pengar både till Spårväg syd och till en Östlig förbindelse, ser ut att möta hinder.

I direktiven, som publicerades på eftermiddagen, framgår det att regeringen inte tänker skjuta till några ytterligare pengar till de tidigare beslutade spårvägsprojekten, det vill säga Spårväg syd, den nya tunnelbanan och Roslagsbanans förlängning till T-centralen.

Saknas miljarder

Detta trots att det saknas minst fem miljarder för att Spårväg syd ska kunna förverkligas och för att den nya tunnelbanan ska byggas klart.

Målet är istället att tillkommande finansiering ska komma från Region Stockholm och de berörda kommunerna, slår regeringen fast.

Förhandlingen ska nu handla om kostnadsminskningar inom ramen för de tidigare beslutade budgetarna. Funktioner eller objekt kan behöva omprövas, enligt förhandlingsdirektiven.

Samtidigt vill regeringen att förhandlingen ska innefatta finansiering av Östlig förbindelse mellan Nacka och Ropsten.

Avgörande för utvecklingen

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) reagerar på beskedet:

– Det är allvarligt att regeringen nu öppnar för att ompröva viktiga kollektivtrafikinvesteringar som Spårväg syd och tunnelbaneutbyggnaden som man varit överens om länge. Det är helt avgörande för Stockholms utveckling att de objekten genomförs och jag förutsätter att det även blir regeringens slutsats, säger han.

Även infrastrukturregionrådet Michaela Haga (C) framhåller vikten av stabila överenskommelser:

– Principen i dessa förhandlingar måste vara långsiktiga förutsättningar för kommunernas och regionernas planering . Vi tar för givet att man inte backar på löften som skulle vara en bidragande faktor till fler bostäder och företagsetableringar, säger hon.

Visar inte korten

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd, tolkar regeringens formuleringar som en del av förhandlingen och att det är naturligt att parterna inte visar alla kort till en början.

– Vi tror fortsatt att alla som är intresserade av ny utbyggd infrastruktur i Stockholm måste vara villiga att sätta sig ned och diskutera allt. Att stänga dörrarna till förhandlingsrummet innan man ens hunnit sätta sig vid bordet i rummet kommer inte sätta spadar i marken för någon ny infrastruktur i Stockholm, säger han.

Ur regeringens direktiv inför omförhandlingen

Förhandlingspersonen ska verka för att begränsa statens kostnadsökningar och bör i hanteringen av dessa pröva följande.

Kostnadsminskningar avseende investeringar inom ramen för överenskommelsernas sammantagna beslutade budget.

Omprövning av funktioner eller objekt inom ramen för Avtalen.

Tillkommande finansiering från Region Stockholm och berörda kommuner.

Förhandlingen ska även innefatta finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm. Målsättningen är att en avsiktsförklaring tecknas mellan staten, regionen och berörda kommuner, som klargör förutsättningarna för genom-förande och finansiering av objektet.

Källa: Regeringskansliet

Om det ska bli nya spårvägar i Stockholmsområdet får regionen betala merkostnaden själv, är regeringens besked.

Om det ska bli nya spårvägar i Stockholmsområdet får regionen betala merkostnaden själv, är regeringens besked.

Pekka Pääkkö

Regeringens kärva besked: Betala spåren själva – eller banta projekten

Inga pengar till Spårväg syd när projekten nu ska omförhandlas ✔ Miljarder saknas ✔ Regeringens krav: Ompröva

Regeringen kan öppna plånboken – mot ett ja till Östlig förbindelse

Regeringen vill lösa upp knutarna kring Spårväg syd och samtidigt få fram en överenskommelse om Östlig förbindelse. "Jag tror det finns ett fönster att utvidga ramarna", säger Kristoffer Tamsons (M).

På torsdagen utsåg regeringen den förre statssekreteraren Mattias Landgren till ny förhandlingsperson för de stora infrastrukturprojekt som ingår i Sverige- och Stockholmsförhandlingarna.

Målet är att försöka lösa finansieringen av bland annat Spårväg syd och den nya tunnelbanan, där det sammanlagt saknas minst fem miljarder.

Men förhandlingarna ska även handla om Östlig förbindelse, den omstridda väg- och kollektivtrafiktunnel som är tänkt att koppla ihop Nacka med Ropsten.

"Kamma hem ytterligare satsningar"

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tolkar det som att regeringen kan vara beredd att skjuta till de pengar som saknas för Spårväg syd och tunnelbanan, mot att Region Stockholm går med på en helhetslösning där även Östlig förbindelse ingår – vilket mittenstyret i regionen hittills har motsatt sig.

Spårväg syd mellan Flemingsberg, Kungens kurva och Älvsjö saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att beslut togs redan 2017.

Spårväg syd mellan Flemingsberg, Kungens kurva och Älvsjö saknar flera miljarder och har inte kunnat byggstartas, trots att beslut togs redan 2017.

Åsa Sommarström/Region Stockholm

– Jag ser det som ett fönster att utvidga de ekonomiska ramarna för Stockholmsregionen, där vi inte bara kan landa hem tillkommande finansiering av tunnelbana och spårväg utan att vi även kan kamma hem ytterligare satsningar för Stockholms infrastruktur. Och då pekas särskilt Östlig förbindelse ut, säger Kristoffer Tamsons (M).

Förhandlingen startar under våren och uppdraget ska redovisas senast den 30 juni.

"Fullständigt orimligt"

Företrädare för Region Stockholms mittenkoalition tycker det är välkommet med nya förhandlingar, men menar att det är fel att blanda in Östlig förbindelse i diskussionen.

Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.

Östlig förbindelse är hett efterlängtad av Nackas politiker, av Moderaterna i Stockholm och av Stockholms handelskammare.

Trafikverket

– Det är bra att regeringen nu tar sitt ansvar och inleder nya förhandlingar. Men det är fullständigt orimligt att börja utreda Östlig förbindelse innan det som är beslutat sedan tidigare är fullt finansierat, säger Michaela Haga (C), infrastrukturregionråd Region Stockholm.

Regionens trafikförvaltningen har tidigare tagit ställning mot Östlig förbindelse, som man menar motverkar klimatmålen genom att bidra till ökad biltrafik.

Kristoffer Tamsons (M) tycker däremot att det är dags att se till behovet av både nya vägar och ny spårtrafik.

– Det är detta som Stockholm har saknat, en bred överenskommelse som ser till helheten. Östlig förbindelse är den felande länken, säger han.

Vänsterpartiet tycker att Moderaterna spelar ett dubbelspel.

–De säger sig vara ”kollektivtrafikpartiet” i Region Stockholm men villkorar utbyggnad av redan beslutad kollektivtrafik med att en ny motorväg ska byggas. Det visar var Ms verkliga prioritering ligger, säger trafikpolitikern Anna Sehlin (V).

Projekten som ingår i de tidigare avtalen

Sverigeförhandlingen:

Älvsjö-Fridhemsplan, tunnelbana och nya stationer

Spårväg syd mellan Älvsjö och Flemingsberg via Skärholmen och Kungens kurva

Roslagsbanan till City, förlängning och nya stationer

Stockholmsförhandlingen:

Tunnelbana Barkarby

Tunnelbana Arenastaden

Tunnelbana Nacka-Söderort

Källa: Infrastrukturdepartementet

Kristoffer Tamsons (M) tror att regeringens besked innebär öppningar både för Spårväg syd och Östlig förbindelse.

Kristoffer Tamsons (M) tror att regeringens besked innebär öppningar både för Spårväg syd och Östlig förbindelse.

Mitt i

Regeringen vill förhandla: Spårväg syd mot Östlig förbindelse

Ny förhandling om Stockholmstrafiken ✔ M: "Ett fönster för att utvidga ramarna" ✔ C: "Fullständigt orimligt"