I Stockholms län finns 240 vårdcentraler att välja på. Men hittills har det varit svårt att få en samlad bild av vilka som fungerar bra respektive mindre bra i området där man bor.
– Det skiljer sig ganska mycket åt i hur nöjda patienterna är och hur många som får vård i rimlig tid. Det här är relevant information som jag tycker att alla har rätt att få ta del av inför att de ska välja vårdcentral, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd i Stockholm.
Den 29 oktober lanseras en ny digital tjänst på 1177 där det blir enkelt att få fram uppgifter från patientenkäter och hur stor del av patienterna som får en medicinsk bedömning inom tre dagar.
Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.
Centerpartiet
Informationen har tidigare gått att leta fram i databaser på Sveriges kommuner och regioners hemsida, men först nu samlas allt på ett ställe.
Vad blir konsekvensen för vårdcentraler med låga betyg?
– Det skulle kunna leda till en negativ spiral om fler väljer bort dem. Men i bästa fall kan det bli signalen att de behöver jobba annorlunda, säger Christine Lorne.
Såhär kan det se ut, som exempel, om man söker efter vårdcentraler i Älvsjö. Därefter får man fram en lista med olika kvalitetsmått.
1177
Den nya söktjänsten blir nationell och har kommit till på initiativ från Centerpartiet i Region Stockholm, poängterar hon. Den går att hitta på 1177.se under rubriken Hitta vård.
– Det här är en första version. Vi hoppas så småningom kunna bygga på med ytterligare data, exempelvis om hur många läkare som finns i förhållande till antal listade patienter.
Här är vårdcentralerna där du får hjälp samma dag
Nätläkarna lockar patienter som tröttnat på att vänta. Men den snabba online-vården tar resurser från bättre behövande, menar kritiska läkare. Vårdcentralerna är också snabbare än sitt rykte.
Nätläkarföretag drog förra året in nästan en halv miljard i Stockholmsregionen på att erbjuda online-vård som ett snabbalternativ till vårdcentralernas köer, något Mitt i tidigare rapporterat om.
Ingen kan förneka att efterfrågan finns.
– Antingen ringer man vårdcentralen klockan åtta för att få till svar att "vår telefonkön tyvärr är full". Eller så får man åka dit och ta en köplapp och sitta med en massa sjuka och vänta i timmar. Nej tack, skriver en mamma till Mitt i.
LÄS OCKSÅ: "Vårdcentralerna behöver steppa upp"
När politiker kritiserar nätläkarbolagen för att "dränera" vården på skattepengar kontrar bolagen med att de bara följer reglerna.
– Tyvärr känner vi igen oss alltför väl i patienternas beskrivning om att inte kunna få hjälp när man behöver. Det är både förståeligt och rimligt att patienter söker sig dit de kan få vård, kommenterar Ameli Norling, Sverigechef för Kry.
Överdriven bild
Men bilden av vårdcentralernas köer är starkt överdriven, menar läkaren Magnus Isacson, fram till nyligen ordförande för Svensk förening för allmänmedicin.
Väntetiderna till länets vårdcentraler hör till de kortast i landet, visar siffror från Sveriges kommuner och regioner, SKR. 96 procent får en medicinsk bedömning inom vårdgarantins tredagarsgräns.
– Samtidigt utsätts man för ständiga reklamkampanjer om att man kan få träffa någon inom fem minuter. Då är det klart att man väljer det, säger Magnus Isacson.
Magnus Isacson, vårdcentralsläkare och tidigare ordförande för Svensk förening för allmänmedicin
Pressbild
I grunden är det ett systemfel, anser han, att så mycket skattepengar läggs på videosamtal för lättare åkommor som egentligen skulle kunna vänta.
Tänker sig inte för
Lösningen är därmed inte att vårdcentralerna "steppar upp" och bli mer lika nätläkarbolagen, menar han.
– Om vi skulle sätta tillgängligheten för enkla åkommor i första rummet, då tar vi från dem med större behov. Det vore inte etiskt rimligt.
Susanne Barenius, chef för vårdcentralen Sjöstadsdoktorn, tror att många kontaktar nätläkare utan att tänka sig för.
– Samhället ser ju ut så, att folk vill ha snabba svar på alla slags obehag. Ingen tänker på att det här är pengar som annars skulle gå till mer behövande äldre, säger hon.
Kan påverka
Hon tror ändå att patienternas beteenden går att påverka.
– Jag tror människor är kloka. Man har bara blivit felinformerad. Om man backar lite och tänker efter, då fattar man att man kan ofta kan vänta några dagar, säger Susanne Barenius.
Susanne Barenius, läkare och chef för vårdcentralen Sjöstadsdoktorn.
Pressfoto
Hon och Magnus Isacson är överens om vad som måste förändras: att fler patienter måste få en egen, fast läkarkontakt. Det ger bättre vård och sparar pengar åt skattebetalarna, menar de.
– Jag tycker inte man ska skuldbelägga patienterna. Det är politikerna som inte har byggt upp vårdcentralerna ordentligt, som har valt att underfinansiera primärvården, säger Magnus Isacson.
Kry: Billigare för samhället
Joakim Röstlund, regionchef för Kry i Stockholm, anser tvärtom att nätläkarbolagen avlastar den övriga vården.
– Politikerna måste våga lita på patienterna och inse att patienterna faktiskt kan göra en besparing när de väljer digital vård eftersom ett digitalt besök är billigare för samhället än ett som görs på en vårdcentral, säger han.
Folk vill ha snabba svar på alla slags obehag.
Här är länets snabbaste vårdcentraler
Den som kontaktar en vårdcentral har rätt till en medicinsk bedömning inom tre dagar, enligt den nationella vårdgarantin.
Av länets 238 vårdcentraler klarar 212 (89 procent) den gränsen för minst 90 procent av sina patienter.
I genomsnitt får 96 procent av patienterna medicinsk bedömning inom tre dagar.
40 av vårdcentralerna är ännu snabbare, där får 90 procent av patienterna medicinsk bedömning samma dag.
Men skillnaderna är stora. Många vårdcentraler tar bara emot 25-30 procent av patienterna samma dag.
Tio i topp - andel patienter som får en medicinsk bedömning samma dag:
Djursholmsdoktorn 100%
Hälsa Hemma Vårdcentral 100%
Barkarby Vårdcentral 99%
Bredäng Sätra Vårdcentral 99%
Capio Solna 99%
Capio Kista 99%
Kungsholmsdoktorn 98%
Stocksunds Vårdcentral 98%
Alby Vårdcentral 97%
Meliva Vårdcentral Vårberg 97%
Tio i botten – andel patienter som får medicinsk bedömning samma dag:
Lundens Husläkarmottagning 20%
Kry Vårdcentral Sickla 23%
Vallentuna Husläkargrupp 28%
Meliva Vårdcentral Sibyllakliniken 29%
Capio Vårdcentral Zinkensdamm 30%
Arkadens Läkarmottagning Märsta 31%
Sundbybergs Vårdcentral 32%
Banérgatans Husläkarmottagning 33%
Kry Vårdcentral Gallerian 33%
Ronna Vårdcentral 35%
Källa: SKR/Väntetider i vården (siffror för mars 2025)