Från och med maj 2026 så är det Norlandia Care som tar över driften av äldreboendet Hagtorp i Kungsängen.
Efter en upphandling står det klart att vårdjätten Attendo får lämna verksamheten. Den som la det vinnande anbudet var Norlandia Care.
– De kommer att ta över Hagtorp från och med den 15 maj 2026. Attendos sista dag blir 14 maj, säger Mitra Ghannad, socialchef.
Avtalet med den nya utföraren är på fyra år och fem månader.
Hagtorp äldreboende i Kungsängen.
Stefan Källstigen
– Sen kan det avtalet förlängas med oförändrade villkor i ytterligare 3 år plus 3 år.
Socialchefen uppger att en process har inletts med att lämna över verksamheten till den nya aktören. Här ingår både det nuvarande och det kommande bolaget och rör bland annat personalfrågor.
Mitra Ghannad vill dock inte föregå den processen och kan inte uppge om nuvarande personal följer med till den nya aktören i maj, detta återstår alltså att se.
I Stockholmsområdet har Norlandia Care i dagsläget äldreboenden i Sollentuna och Hässelby.
Det här gör kommunen efter matsnusket på Attendoboendet
En vecka har gått sedan Mitt i publicerade matbilderna inifrån Attendos boende i Kungsängen. Under gårdagen gjorde tjänstemän från Upplands-Bro kommun ännu ett oanmält besök på Hagtorp, och i dag har man suttit i krismöte med vårdjättens chefer.
I går onsdag, så gjorde socialkontorets tjänstemän ett oanmält besök på Hagtorp.
– Vi valde att åka till Hagtorp i går utifrån de synpunkter och klagomål som har inkommit, och vi behövde skapa oss en uppfattning om hur det faktiskt fungerar och hur det ser ut. Jag bad också medarbetarna att stanna över lunchen för att ha koll på frågor som, hur ser maten ut och äter boende den, säger Helena Åman, socialchef i Upplands-Bro kommun.
Socialchefen kommenterar inte besöket närmare
Socialchefen har fått en återkoppling från tjänstemännen som besökte personalen och de boende på Hagtorp. Hon vill inte svara på vad denna bestod av eftersom det ska presenteras för politikerna i äldre- och omsorgsnämnden först. Men Helena säger:
– För oss är det viktigt att vi är ute tidigt så att det finns möjligheter att ställa saker och ting till rätta som eventuellt har blivit fel.
Vad är det du tänker behöver ställas till rätta?
– Uppenbarligen så finns det synpunkter kopplat till maten, det har ni skrivit om själva i Mitt i och det håller vi med om, att bilderna som visar maten, det ser inte aptitligt ut. Det ska inte vara på det sättet, maten är en viktig händelse under dagen, så det är viktigt att det blir rätt, därför väljer vi att följa upp det här, omedelbart.
Upplands-Bro kommuns socialchef Helena Åman. Foto: Upplands-Bro kommun
Upplands-Bro kommun
Kommunens tjänstemän i krismöte med Attendochefer
Tidigare under dagen i dag, torsdag, så har kommunen suttit i möte med Attendos verksamhetschef och regionchef.
Helena Åman berättar att mötet kretsade mycket kring hur Attendo förväntas upprätta åtgärdsplaner i syfte att komma till rätta med de brister som kommit fram.
– Jag upplever att vi har en samsyn med företaget om att det finns saker att åtgärda, det är vi överens om.
Vad blir nästa steg?
– Nästa steg blir att vi kommer att som beställare ge en skriftlig begäran om vad vi vill att Attendo ska upprätta handlingsplaner om och hur lång tid som vi anser att företaget ska få för att åtgärda uppkomna brister.
Kommunens budskap till oroliga anhöriga
Till alla de som har anhöriga som bor på Hagtorp vill Helena Åman skicka med ett budskap.
– Kommunen är väl medveten om det uppkomna bristerna och vi vidtar åtgärder, och vi kommer att följa utvecklingen nära.
Men det här skrev ni på kommunens hemsida i lördags dagen efter våran artikel?
– Vi har jobbat ända sen i lördags aktivt med de här frågorna, och som sagt, nu kan jag inte svara dig på hur själva tidsplanen kommer att se ut, men det handlar inte om att det ska ta flera månader innan det här är klart, utan här ska det vidtas åtgärder rätt så omedelbart.
Det låter som ni börjar tappa tålamodet?
– Nej, inte tappa tålamodet, men däremot så är det en viktig fråga, vi måste se till att det här fungerar, för det här är en verksamhet som möter äldre personer som ska ha en bra dag under de år som de bor på Hagtorp, så det är en viktig fråga för mig, och för oss.
När kommer man börja se förbättring på Hagtorp?
– Jag hoppas att vi ser det väldigt snart, och jag hoppas att det redan har skett förbättringar, men det måste jag få återkomma till isåfall, när jag har sett vad vi kommer att skriva fram för krav och vad det är för någonting som behöver åtgärdas.
För oss är det viktigt att vi är ute tidigt så att det finns möjligheter att ställa saker och ting till rätta som eventuellt har blivit fel - Helena Åman, socialchef -
”Mamma kunde ha dött den natten”
Hos vårdjätten Attendo hittas 81-åriga och demenssjuka Inger blåslagen och skadad i sin säng. Men läkare konsulteras först dagen därpå – på telefon. Nu kämpar döttrarna för att få svar på vad som egentligen hände.
Klockan 19.30 den 24 augusti upptäcker personalen på Attendo Hagtorp i Upplands-Bro att Inger har en stor bula över tinningen. Hon är svullen på axeln och ordentligt blå över tinningen.
Anki Pettersson och Eva-Lena Hellerström är Ingers två döttrar. Anki berättar att den information hon fått som anhörig är att sjuksköterska ska kontaktas i en situation som denna.
https://www.mitti.se/nyheter/staden-sager-upp-avtal-med-attendo/repvjt!YOgDAFKZNf9AZJMOLpvcQ/#ifragasatt
– Mamma får gå och lägga sig för natten utan att ha blivit undersökt, ingen kontaktar oss anhöriga, säger hon.
Mitt i har fått ta del av Ingers journalanteckningar. Av dessa framgår att en sjuksköterska på boendet kontaktade en läkare per telefon först påföljande dag, den 25 augusti.
I Ingers journal skriver läkaren en ”anteckning utan fysiskt möte. Blåmärke i höger tinning och höger axel, oklar obevittnad fall”.
Läkaren konstaterar att Inger ”rör axel utan anmärkning. Ej misstanke om fraktur”.
Reagerade starkt
Anki och Eva-Lena berättar att Ingers man Anders besöker sin fru på boendet varje dag. Så också dagen efter att personalen hittade Inger.
– Pappa kommer vid 14-tiden på torsdagen, en sjuksköterska haffar honom och berättar att mamma har en bula i huvudet.
Anki Pettersson reagerar starkt på hur Inger ser ut när hon kommer till Hagtorp ett par timmar efter sin pappa.
– När min dotter kom en stund senare så sa hon att vi behövde ta mamma till sjukhus, säger Anki Pettersson.
Färden gick till akuten på Danderyds sjukhus. Här gjorde läkarna en helt annan bedömning än läkaren i telefon på Attendo. Den som inte misstänkte några frakturer.
Eva-Lena beskriver mamma Ingers skador och hur det kändes då läkarna på Danderyds sjukhus kom fram till att hon hade brutit nyckelbenet. Foto: Fred Miller
Hittade flera frakturer
Efter en undersökning konstateras det att Inger inte bara är svullen och blå i ansiktet – hon har även brutit nyckelbenet. Man hittar också en fraktur på höften som redan hade börjat läka. Detta tyder på att det rör sig om en äldre skada – som inte upptäckts tidigare.
– Man får absolut inte låta en person som varit med om ett sånt här fall sova för natten, hon kunde ha dött, säger Anki Pettersson.
Men hur kunde Attendo göra en helt annat bedömning? Efter undersökningen på sjukhuset fick Inger återvända till Hagtorp med smärtstillande och rekommendationer kring hur hon skulle tas om hand.
– Det känns som att de som arbetar på Hagtorp inte heller tycker att det fungerar där, men att de inte vågar säga det, säger Anki Pettersson.
Eva-Lena Hellerström och Anki Pettersson. Foto: Fred Miller
”Har inget förtroende”
Personalen på Danderyds sjukhus rekommenderade familjen att de ska ”ta händelsen vidare och göra en anmälan”. Anki och Eva-Lena har därefter varit i kontakt med Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, och även Upplands-Bro kommun.
En vecka efter händelsen flyttade döttrarna sin mamma till ett annat boende.
– Vi har inget förtroende kvar för Attendo. Vår pappa fick ångest trots att han vill gå till sin fru och hälsa på. Vi började se hur han försämrades av hela situationen.
https://www.mitti.se/nyheter/coronasmittade-patienter-blandades-med-friska-pa-aldreboende/repudB!xQHbjc8ykxBUzwdtBtw/
Det nya boendet är mycket bättre. ”Som natt och dag”, beskriver Anki bytet.
Till följd av händelsen har Attendo gjort en egen utredning. Anki och Eva-Lena visar en sammanfattning av denna som de nyligen mottagit.
Under rubriken ”Resultat” skriver Attendos utredare: ”Rapportering mellan olika yrkesgrupper i verksamheten fungerar bristfälligt samt brister i efterlevnad av rutiner”.
Attendo skriver även: ”I och med att kund inte undersöktes av sjuksköterska i samband med fall går det ej med säkerhet att fastställa när den boende ådragit sig skadan i nyckelbenet”.
Varken Anki eller Eva-Lena är nöjda med utredningen.
– Det här är bara något som går som katten runt het gröt, det här pappret. Det står ingenting om vad som hänt vår mamma här, säger Eva-Lena Hellerström och konstaterar:
– Jag skulle vilja avsluta med att säga att jag inte vågar bli gammal och komma på hem om det ska vara på det här viset.
På akutmottagningen så konstaterades att Inger bland annat hade brutit nyckelbenet. Eva-Lena pekar på skadan. Foto: Fred Miller
Attendo får inte kommentera sina hyrläkares arbete
Hagtorps verksamhetschef vill inte svara på frågor om händelsen utan hänvisar till företagets presschef Linda Bengtsson – som återkommer skriftligen.
Efter att Inger hittades svullen och blåslagen fick hon ligga över natten innan hon undersöktes.
Varför undersöktes hon inte omgående?
”Om en olycka sker ska kontakter med sjuksköterska eller läkare ske skyndsamt. I detta fall konsulterades sjuksköterska och läkare men olyckligtvis tog det för lång tid”, skriver Linda Bengtsson i ett mejl till Mitt i.
Är det enligt er rutin att en telefonläkare ställer diagnoser på era boenden?
”Alla äldreboenden är knutna till en extern läkarorganisation. Kontakt med läkare sker oftast på plats men kan ibland ske via telefon. Under pandemin var många av kontakterna på telefon.”
Utredning. På bordet ligger en sammanfattning av den utredning som Attendo gjort till följd av händelsen. Om innehållet säger Eva-Lena: "Det här är bara något som går som katten runt het gröt". Foto: Fred Miller
Kan en läkare på distans konstatera om en boende hos er har frakturer eller ej?
”Vi får inte gå in på detaljer hur läkaren bedömde individen.”
En stor fråga i den här historien är hur den läkare som undersökte Inger via telefon kunde komma fram till slutsatsen ”ej misstanke om fraktur” medan läkarna på akuten hittade motsatsen.
Linda Bengtsson, presschef på Attendo, poängterar att Ivo har valt att lägga ner sin utredning om händelsen. Till höger: Attendos boende Hagtorp i Upplands-Bro Foto: Pressbild / Mitt i
Här är svaret: ”Attendo har inga läkare och vi får inte kommentera deras bedömningar.”
Anki Pettersson och Eva-Lena Hellerström beskriver stora svårigheter i att få svar från Attendo vad som hände deras mamma. De beskriver att en tystnadskultur råder inom verksamheten.
”Vi delar inte den bilden. Närstående har informerats om såväl händelse som utredningens resultat”, skriver presschefen.
Enligt Attendos utredning har det ”funnits brister i delar av hanteringen” men dessa har ”inte varit av den karaktär att det bedöms leda till en Ivo-anmälan”.
Attendo om att anmäla sig själva till Ivo
Attendos egen utredning av händelsen visar att ”en risk för ett missförhållande” konstateras.
”Närstående har själva anmält händelsen till Ivo. Ivo har haft dialog med Attendo och har valt att lägga ner sin utredning”, skriver presschefen Linda Bengtsson.
Vardhandboken.se om när Ivo ska kontaktas: ”Om utredningen visar att det var ett allvarligt missförhållande eller risk för ett allvarligt missförhållande ska den som bedriver verksamheten snarast anmäla det till Ivo.”