I går onsdag, så gjorde socialkontorets tjänstemän ett oanmält besök på Hagtorp.

– Vi valde att åka till Hagtorp i går utifrån de synpunkter och klagomål som har inkommit, och vi behövde skapa oss en uppfattning om hur det faktiskt fungerar och hur det ser ut. Jag bad också medarbetarna att stanna över lunchen för att ha koll på frågor som, hur ser maten ut och äter boende den, säger Helena Åman, socialchef i Upplands-Bro kommun.

Socialchefen kommenterar inte besöket närmare

Socialchefen har fått en återkoppling från tjänstemännen som besökte personalen och de boende på Hagtorp. Hon vill inte svara på vad denna bestod av eftersom det ska presenteras för politikerna i äldre- och omsorgsnämnden först. Men Helena säger:

– För oss är det viktigt att vi är ute tidigt så att det finns möjligheter att ställa saker och ting till rätta som eventuellt har blivit fel.

Vad är det du tänker behöver ställas till rätta?

– Uppenbarligen så finns det synpunkter kopplat till maten, det har ni skrivit om själva i Mitt i och det håller vi med om, att bilderna som visar maten, det ser inte aptitligt ut. Det ska inte vara på det sättet, maten är en viktig händelse under dagen, så det är viktigt att det blir rätt, därför väljer vi att följa upp det här, omedelbart.

Upplands-Bro kommuns socialchef Helena Åman. Foto: Upplands-Bro kommun

Upplands-Bro kommuns socialchef Helena Åman. Foto: Upplands-Bro kommun

Upplands-Bro kommun

Kommunens tjänstemän i krismöte med Attendochefer

Tidigare under dagen i dag, torsdag, så har kommunen suttit i möte med Attendos verksamhetschef och regionchef.

Helena Åman berättar att mötet kretsade mycket kring hur Attendo förväntas upprätta åtgärdsplaner i syfte att komma till rätta med de brister som kommit fram.

– Jag upplever att vi har en samsyn med företaget om att det finns saker att åtgärda, det är vi överens om.

Vad blir nästa steg?

– Nästa steg blir att vi kommer att som beställare ge en skriftlig begäran om vad vi vill att Attendo ska upprätta handlingsplaner om och hur lång tid som vi anser att företaget ska få för att åtgärda uppkomna brister.

Kommunens budskap till oroliga anhöriga

Till alla de som har anhöriga som bor på Hagtorp vill Helena Åman skicka med ett budskap.

– Kommunen är väl medveten om det uppkomna bristerna och vi vidtar åtgärder, och vi kommer att följa utvecklingen nära.

Men det här skrev ni på kommunens hemsida i lördags dagen efter våran artikel?

– Vi har jobbat ända sen i lördags aktivt med de här frågorna, och som sagt, nu kan jag inte svara dig på hur själva tidsplanen kommer att se ut, men det handlar inte om att det ska ta flera månader innan det här är klart, utan här ska det vidtas åtgärder rätt så omedelbart.

Det låter som ni börjar tappa tålamodet?

– Nej, inte tappa tålamodet, men däremot så är det en viktig fråga, vi måste se till att det här fungerar, för det här är en verksamhet som möter äldre personer som ska ha en bra dag under de år som de bor på Hagtorp, så det är en viktig fråga för mig, och för oss.

När kommer man börja se förbättring på Hagtorp?

– Jag hoppas att vi ser det väldigt snart, och jag hoppas att det redan har skett förbättringar, men det måste jag få återkomma till isåfall, när jag har sett vad vi kommer att skriva fram för krav och vad det är för någonting som behöver åtgärdas.