Att veta hur man ska fånga upp utsatta barn kan vara laddat och svårt men är ofta kritiskt, framför allt när det handlar om riktigt små barn. Det anser förskoleförvaltningen i Stockholm, som nu inleder ett pilotprojekt tillsammans med Bris – för att öva förskolans medarbetare på just detta.
Personalen ska få en digital utbildning som syftar till att ge ökad kunskap om hur olika typer av utsatthet påverkar barn i förskoleåldern, och även ge dem de färdigheter som krävs för att hålla i samtal om känsliga ämnen med vårdnadshavare. På så sätt vill man också stärka samverkan mellan hem och förskola.
– Äldre barn har ofta ett större kontaktnät med vuxna och andra möjligheter att uttrycka sig. Små barn kan inte det. Därför är det extra viktigt att ha rätt verktyg när det gäller de minsta, både för att upptäcka utsatthet och för att ha svåra samtal med vårdnadshavare, säger Katarina Odén Ryhede, avdelningschef på förskoleförvaltningen.
Katarina Odén Ryhede, avdelningschef på avdelningen för stadsövergripande utveckling på förskoleförvaltningen.
Fredrik Sandin Carlson
Utbildas av Bris
Pilotprojektet pågår under 2025 och görs tillsammans med fyra stadsdelsförvaltningar: Järva, Enskede-Årsta-Vantör, Skarpnäck och Norra innerstaden.
– Vi har en stor bredd mellan stadsdelarna i Stockholm, och har även försökt ha en bredd när vi, i dialog med stadsdelarna, valt ut deltagande stadsdelar i projektet. Ytterst handlar det om att få en likvärdig förskola med god kvalitet – oavsett var i staden man befinner sig, säger Katarina Odén Ryhede.
Hur definierar ni utsatthet?
– Det kan handla om utsatthet i flera olika kontexter, vi pratar brett om hur barn på olika sätt kan befinna sig i olika miljöer som innebär riskfaktorer, både i hemmet och på andra sätt. Oavsett vet vi att en bra förskola kan utgöra ett stort stöd, där man med de rätta verktygen även kan stötta vårdnadshavare i att ta hjälp, säger Katarina Odén Ryhede.
Kan utökas
Utbildningen har Bris tagit fram tillsammans med Göteborgs förskolor, där den redan testats.
– Vi har sett bra effekter och resultat från när det här genomfördes i Göteborg. Om allt motsvarar målsättningen kommer vi skala upp och tillgängliggöra utbildningen för hela staden sedan, säger Katarina Odén Ryhede.
Det är viktigt att komma ihåg att det krävs många olika slags insatser för att säkerställa barns välmående, understryker hon.
– Man ska inte se det här som en isolerad del, utan snarare som en del av en större kontext för att öka tryggheten för barnen. Det är viktigt att det finns parallella insatser som tillsammans bidrar till att stärka förutsättningarna för alla barn, där samverkan, exempelvis med socialtjänsten, är viktigt.