Sedan augusti har Järfällabor kunnat susa fram på elsparkcyklar i kommunen. Klagomålen lät inte vänta på sig, vilket Mitt i berättat om tidigare.

Kritiken ledde till att kommunen tvingades avbryta projektet i Viksjö – bara en månad efter start. Orsaken var att cyklarna parkerades fel vilket ska ha gjort det svårt för rörelsehindrade att ta sig fram.

Men nu avslutas det pilotprojekt som kommunen haft tillsammans med Lime Micromobility.

Ska utvärderas

Nu uppmanar Järfälla kommun invånarna att tycka till.

På kommunens hemsida kan man svara på frågor i en enkät om hur elsparkcyklarna har använts, vad som har funkat bra och mindre bra, vilka som använt elsparkcyklarna till sina resor och hur de passar in i kommunens mål om hållbara resor.

Enkäten är öppen till 28 november och resultatet ska ingå i underlaget för kommunens utvärdering för hur och om hyrhojarna kan komma att användas i Järfälla i framtiden.

Plockas in

Under pilotprojektet kom totalt 158 klagomål in till trafikavdelningen i Järfälla. De flesta har handlat om felparkeringar, men även ungdomskörning och fortkörning nämndes flera gånger.

Men det är inte bara invånare som har klagat på tvåhjuliningarna. Emma Feldman (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen, har tidigare varit en av dem som riktat en känga mot hur elsparkcyklarna hanterats.

– Det är ingen hemlighet att vi moderater har varit kritiska till hur elsparkyckelfrågan har hanterats. Mobilitet ska kunna ske utan störningar eller säkerhetsrisker i det offentliga rummet. Det är helt naturligt att kommunen nu gör en grundlig utvärdering över hur pilotprojektet har fungerat så att vi har ett utförligt och korrekt underlag inför kommande beslut, säger hon.

Under söndagen plockades elsparkcyklarna in, i väntan på utvärdering.

Emma Feldman (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Järfälla.

Emma Feldman (M), 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen i Järfälla.

Henrik Lindstedt