Det var över fem år sedan Järfällabor senast kunde susa fram på de hyrbara elsparkcyklarna.
Men i början av augusti blev det ändring på det när hyrhojar gjorde comeback i Jakobsberg, Barkarbystaden och Viksjö.
Sparkcyklarna hyrs ut av företaget Lime Micromobility och är en del av ett pilotprojekt som väntas pågå till och med den 16 november. Projektet har väckt starka reaktioner i lokala Facebookgrupper, där en majoritet är kritiska.
Flera klagomål
Viksjöbon Kjelle Svensson ger också de eldrivna tvåhjulingarna en känga.
– Det är kaos. De läggs överallt, både på gångbanor och vid vägkanten. Det är många pensionärer som berättat att de inte kommer fram med sina rollatorer, säger han.
Och han är inte ensam. Knappt två veckor efter att hojarna sattes i drift har 34 klagomål trillat in till kommunen. Merparten gäller felparkeringar.
– Förut hade vi också problem, men då var det i alla fall folks egna sparkcyklar som de tog med sig hem. Nu ligger de huller om buller, säger Kjelle Svensson.
"Vi är självkritiska"
Sparcykelfrågan har även fått det politiska styret i Järfälla att reagera.
"Stöket från Limes elsparkcyklar är oacceptabelt i Järfälla. Fordonen lämnas hur som helst, blockerar trottoarer och gångbanor och skapar oreda i miljöer där människor ska kunna röra sig tryggt", skriver Emma Feldman (M), vice ordförande i kommunstyrelsen, i ett mejl till Mitt i.
Hon berättar att kommunen upplever att Lime sköter sig bättre på platser än i Järfälla.
"Kommunen ser nu över om de krav vi ställt varit tillräckliga och vi är självkritiska till hur detta hanterats", skriver hon vidare.
Emma Feldman (M), vice ordförande i kommunstyrelsen.
I dag har kommunen 83 särskilda uppställningsplatser i Järfälla.
"Dessa används inte på ett tillfredsställande sätt. Om vi inte ser en tydlig förbättring omgående så kommer vi att verka för att tillståndet inte förlängs", skriver Emma Feldman.
"Tar tid innan det fungerar optimalt"
Lime svarar på Mitt i:s frågor via mejl och skriver att målet är att alla ska vara nöjda med deras tjänster.
"Ibland tar det lite extra tid att få allt att fungera optimalt. Vi är övertygade om att invånarna kommer att ta emot systemet väl och vi är fast beslutna att förbättra vår verksamhet till högsta standard under de kommande veckorna" skriver företaget.
Lime poängterar att de har ett nära samarbete och dialog med samhällsbyggnadsförvaltningen och att de jobbar för att förbättra sin verksamhet kontinuerligt.
"Vår tjänst är och ska uppfattas som något positivt för kommunens invånare och besökare."
Kjelle Svensson, däremot, är inte alls nöjd.
– Ta bort dem helt och hållet. De gör ingen nytta, tvärtom. Nu när skolorna börjar befarar jag det värsta – att det blir ännu fler, säger han.