Torsdagen 14 december öppnade ett körfält i vardera riktning över den nya Tappströmsbron. Den nya gång- och cykeltunneln under Färentunavägen öppnar också.

Men det dröjer ännu ett tag innan alla fyra filer kan öppna.

– Vi har inget specifikt datum klart för det, utan det är hösten 2024 som är sagt sedan tidigare, säger Daniel Burström, Trafikverkets biträdande sektionschef på sektion Lovö.

Inte rum för fyra körfält

Den nya rondellen är nämligen inte färdig och har inte rum för fyra körfält.

– Den gamla bron måste rivas först innan den nya cirkulationsplatsen kan byggas. Det området behövs så det måste ske i den ordningen för att det ska gå att få runt, säger han.

Den nya gång-och cykeltunneln under Färentunavägen kommer öppna samtidigt som bron den 14 december.

Den nya gång-och cykeltunneln under Färentunavägen kommer öppna samtidigt som bron den 14 december.

Mikael Andersson

Framemot vårkanten hoppas Daniel Burström kunna ha mer exakta tider för när saker och ting ska ske.

– Men än så länge är vi noggranna med att säga att det kommer bli klart under 2024 så att man inte tror att det kommer vara klart redan första januari. Vi behöver året på oss att göra allt färdigt.

Kuggade i våras

Testerna på bron, alltså att den går att öppna och stänga som den ska, godkändes i november. När den testades tidigare i våras så kuggade den, vilket var anledningen till förseningen.

– Det visade sig att domkrafterna inte var tillräckligt kraftiga, men nu sitter det kraftigare domkrafter på plats så att bron fungerar som den ska, säger Daniel Burström.

De 150 miljoner kronor som detta kostat är det ännu inte klart vem som ska betala.

Domkrafterna behövde bytas för att bron skulle fungera som den ska. Inget besked kan ännu ges för vem som ska stå för den kostnaden, säger Daniel Burström, Trafikverkets biträdande sektionschef på sektion Lovö.

Domkrafterna behövde bytas för att bron skulle fungera som den ska. Inget besked kan ännu ges för vem som ska stå för den kostnaden, säger Daniel Burström, Trafikverkets biträdande sektionschef på sektion Lovö.

Maria Bergman, Trafikverket

Att bron inte fungerade som den skulle enligt beställda krav kan innebära att entreprenören inte levererat vad de åtagit sig och då kan kostnaden falla på dem.

"Entreprenören får stå för de merkostnader som direkt beror på fel i entreprenaden. Övriga merkostnader står Trafikverket för", har Daniel Cannervik, kommunikatör på Trafikverket, tidigare berättat för Mitt i Mälarö.

Förhandlingarna kring detta pågår fortfarande, säger Daniel Burström:

– Så vi kan inte säga mer om det än vi har sagt tidigare.

På Drottningholmsbron, den andra bron i projektet där kostnaderna stigit, är det förstärkningsarbete som pågår.

– Det är en teknisk och produktionsmässig process som tar tid, men arbetet pågår. De håller på att gjuta nu. Man kan se de oranga gjutformarna när man åker förbi, säger Daniel Burström.

"Avsevärd förbättring"

Sedan situationen under augusti då pendlare vittnade om tredubblade restider mellan Tappström och Brommaplan, har trafiken blivit bättre på vägen, menar Daniel Burström.

– Från Trafikförvaltningen, bussoperatören och Ekerö kommun får vi positiva signaler, att sedan vi öppnade två körfält i vardera riktning från Lindö tunnel och framåt, så har det skett en avsevärd förbättring i framkomlighet.

Även om flaskhalsar uppstår runt slottet och broarna bidrar de fyra körfälten på den sträckan som är klar till bättre framkomlighet, menar han.

– Så vi ser att ju mer vi bygger färdigt desto bättre blir det.