Extra virgin-olivolja är den finaste av alla olivoljor och måste bestå av kallpressade oliver utan några som helst defekter, enligt Livsmedelsverket.

Så är inte fallet för Lidls egna märke. I alla fall inte enligt den smakpanel i Italien som fick testa olivoljan på uppdrag av Livsmedelsverket. Varan var "bara" virgin, enligt smakpanelen.

Resultatet hamnade hos Järfälla kommun. Det är nämligen kommunerna som ansvarar för kontrollen – och matjättens huvudkontor ligger här.

– Det min uppgift som livsmedelsinspektör att se till att livsmedelslagen följs, säger Kristina Engström, livsmedelsinspektör i Järfälla kommun.

Det är alltså du som bestämmer att Lidl inte får sälja den här olivoljan?

– Jag gör ingen bedömning utan jag kan bara konstatera att den oljan som finns i flaskan inte stämmer överens med etiketten.

Kommunen förbjöd bolaget att sälja extra virgin-olivolja under alla sina egna varumärken i hela Sverige – kombinerat med ett vitesbelopp på 100 000 kronor för varje provtagning med avvikande resultat.

Testades igen

Lidl begärde att oljan skulle skickas till fler av EU:s smakpaneler – i Grekland och Spanien. Inte heller de kom fram till att oljan var extra virgin.

Men bolaget överklagade Järfälla kommuns beslut till länsstyrelsen.

"När vi köper in oljan så kräver vi alltid ett analysresultat. Kontroll av olivoljan görs alltid vid ett IOC-godkänt laboratorium och resultatet visade att oljan lever upp till de krav som behövs för att vara extra virgin", skriver Ingrid Arinell, pressansvarig i ett mejlssvar.

Lidl, likt flera andra stora livsmedelsbolag, vill att man förbättrar den officiella testningen av olivolja. Detta då man menar att smaktesterna inte är objektiva. 2024 uppmanade branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel Livsmedelsverket att inte okritiskt använda smakpanelernas resultat då de närmast kan liknas vid ett lotteri.

Fick rätt

Länsstyrelsen gav matjätten rätt i frågan om förbudet. Myndigheten menade att kommunen inte tydligt nog informerat om vad bolaget skulle göra för att slippa vitesbeloppet.

Lidl menar att kommunens beslut är oproportionerligt.

"Trots att kontrollen gällde en batch olivolja av ett visst varumärke, gällde kommunens förbud alla produkter under eget varumärke med beteckningen extra jungfruolivolja. Detta menar både vi och länsstyrelsen är alltför långtgående" skriver Ingrid Arinell.

Kristina Engström anser att kommunen har varit tydlig.

– Det står väldigt det är väldigt tydligt i EU:s handelsnormer att olivolja som inte analyserats som extra virgin oil inte får säljas med den etiketten.

Så vad vill ni att Lidl ska göra?

– Se till att oljan i flaskan överensstämmer med etiketten på flaskan.

Järfälla kommun har överklagat länsstyrelsens beslut.