Just nu provkörs de nya tågen X15p som ska tas i trafik på Roslagbanans spår senare i år. 22 tåg har köpts in och ska komplettera den nuvarande vagnparken som består av 101 vagnar.

Men i kontraktet ingår även en option på att köpa in ytterligare 45 tåg. SL har därför beslutat att köpa in ytterligare fyra tåg, med sammanlagt 12 vagnar– redan nu. Detta för att kunna fasa ut de gamla tågen som idag har 30 år på nacken.

Byta ut alla tåg

Målbilden är att byta ut samtliga tåg på Roslagsbanan innan 2030.

– Det blir en generationsväxling, och vi vill byta ut alla de gamla tågen, då de äldsta tågen har en del år på nacken. Det är också bra att ha en homogen fordonspark. säger Kristoffer Tamsons (M) trafikregionråd.

Läs även: Så ser de nya Roslagstågen ut inuti

Planen är att de första 22 tågen ska tas i trafik fram tills 2024. Redan nu syns de i trafiken då utbildning görs och vagnarna provkörs. I höst kommer resenärer kunna åka med i de nya vagnarna.

– De syns i trafiken redan nu vi hoppas kunna visa upp tågen och ha ombord resenärer snart, det är en stor operation men när de är på plats kommer det bli väldigt bra.

Öka turtätheten

Tågen ska göra det möjligt att införa tiominuterstrafik på Roslagsbanans mest trafikerade delar därmed öka turtätheten.

SL förhoppning är sedan att de fyra nya tågen som nu köpts in ska tillverkas och tas i trafik efter de 22 tåget.

De nya tågen som anländer i höst är snabbare och har en toppfart på 120 kilometer i timmen. De kommer även vara anpassade för svenska vinterförhållanden.