Det var i höstas som lappar började dyka upp i brevlådor utmed gröna linjen i söderort. ”Vi söker gravrättsinnehavare” stod det, och så fanns det en QR-kod som gick till hemsidan gravrattsinnehavare.se.
På sajten erbjuds besökare att ”aktivera” sin gravrätt – för 1188 kronor om året – för att inte förlora den.
– Det här är lurendrejeri. Det är skamligt att begära nästan 1200 kronor om året för något som inte behöver kosta något alls, sa Annelie Sjöström, kommunikationschef på kyrkogårdsförvaltningen, när Mitt i skrev om saken.
Under hösten raggade företaget kunder med lappar i brevlådor.
Privat
Myndighet: ”Vilseledande”
Nu har Konsumentverket startat ett tillsynsärende mot företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB, som står bakom sajten.
– Vi har sett påståenden som görs till gravrättsinnehavare och vi har bedömt att de här påståendena är vilseledande, säger Adna Jetis, jurist på Konsumentverket.
I tillsynsbrevet, som skickats ut till företaget, skriver myndigheten:
”Bolaget ger intryck av att gravrätten kan gå förlorad helt tvärt och att den behöver ”aktiveras” eller ”säkras” för att behållas, vilket inte stämmer.”
Konsumentverket bedömer påståenden på företagets hemsida som vilseledande.
Skärmdump, gravrattsinnehavare.se
Kan dras inför rätta
Företaget har på sig till den 13 januari att komma in med svar. Konsumentverket kräver att de antingen ändrar eller tar bort den marknadsföring som bedöms som vilseledande.
Vad händer annars?
– Om vi inte kommer överens med företaget kan vi stämma dem i domstol, säger Adna Jetis.
Konsumentverket kritiserar även bristande kontaktinformation och bristande information om ångerrätt på företagets hemsida.
Många anmälningar
Tillsynen inleddes efter att myndigheten fått in anmälningar från privatpersoner. Hittills i år har bolaget anmälts 33 gånger för just vilseledande marknadsföring. Sedan 2019 har Konsumentverket fått in över 400 anmälningar mot företaget.
Mitt i har sökt företaget med frågor, både i höstas och nu, men de har inte svarat.