Skönhetsrådet har föreslagit att staden ska riva Centralbron när Förbifarten öppnas om fem år. Detta för att inte ”bjuda in” bilister att ta vägen genom staden, och i stället göra plats för promenadstråk, restauranger och kulturverksamheter.
Ett intressant förslag, tycker Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm.
– Jag har följt hur det här har tagits emot på sociala medier, och det är väldigt många som inser hur galet och bisarrt det är att vi tillät Centralbron att skära ett sår rätt igenom Stockholm, säger han.
Det är inte första gången som Centralbron är på agendan. För 20 år sedan hade Miljöpartiet ett förslag om att bygga en park på den.
Just nu undersöker de möjligheterna att skapa bättre framkomlighet för bussarna på bron. I dag åker flera expressbusslinjer från bland annat Tyresö och Haninge här, och Lars Strömgren tror att ett körfält för bussarna hade fått fler att använda dem.
Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, är intresserad av Skönhetsrådets förslag.
Angie Gray
Vill anlägga busskörfält
De ser även över om de kan kapa biltrafiken.
– I stället kan man anlägga busskörfält, eller på sikt se över om man kan tillföra ytterligare grönska, eller prioritera gång- och cykeltrafik på bron. Det blir inte minst intressant när Förbifarten öppnar.
Miljöpartiet har varit starkt emot Förbifart Stockholm, som binder ihop norra och södra Stockholm, sedan förslaget lades.
– Löftet om att ny kapacitet ska vara en avlastning brukar inte bli fallet. Därför har vi ett ännu större skäl att se till att det blir en förbifart, så att man inte fortsätter att låta genomfartstrafiken gå igenom Stockholms mest älskade del, säger Lars Strömgren.
Ni vill alltså inte riva bron?
– Det är ett jätteintressant förslag och jag tycker att vi ska titta vidare på det, men det är inget vi just nu vet att vi kan göra. Allt handlar om att förstå hur trafiken rör sig, men finns det tillräckligt stort tryck i frågan så är det enklare att få i gång ett arbete.
Enligt Skönhetsrådet är det möjligt att utreda detta under de kommande fem åren. Tror du det?
– Om Henrik Nerlund (som är med i Skönhetsrådet, reds anm.) tror att det är möjligt är det definitivt något vi borde titta på, men det är inget som är påbörjat.
Wedin (M): Fullfölj östlig förbindelse först
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd, kallar förslaget för ansvarslöst.
– Det är inte ordning i Stockholmstrafiken i dag. Vi har flaskhalsar på många ställen och det borde bli enklare att ta sig fram i Stockholm, inte svårare. Det tycker jag inte att förslaget tar hänsyn till.
Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.
Mikael Andersson
Han anser att en östlig förbindelse först måste byggas, då en stängning av Centralbron hade skapat ett ökat tryck i andra delar av Stockholm.
– För Moderaternas del är vi glasklara med att vi måste fullfölja bygget av en ringled runt Stockholm. En östlig förbindelse hade skapat ett bättre trafikflöde, och i ett sådant läge är det rimligt att vi kollar på vad vi kan göra för att förbättra stadsmiljön. Där är vi inte nu.