Rissnedepån behöver byggas om för att passa de nya tunnelbanetågen. Beslutet fattades 2019, med en ursprunglig budget på 650 miljoner.

Sedan dess har projektet dragit ut på tiden och kostnaden har sprungit iväg med ytterligare 375 miljoner.

Att prisökningar överlag har förändrat prisbilden var den enda motiveringen när regionstyrelsen nyligen godkände den nya prislappen.

Den ombyggda depån blir klar 2025, ett år senare än planerat.

Oppositionen röstades ner

Genom ombyggnaden får depån en ny tvätt- och saneringshall och verkstadsplatserna anpassas för att kunna ta emot de nya, 70 meter långa C30-tågen.

Oppositionspartierna M, KD och L föreslog att man inför fler ekonomiska kontrollstationer så att trafiknämndens politiker kan hålla koll på kostnadsutvecklingen. Detta röstades dock ner av majoriteten.

Rissnedepån byggdes 1975 och utgör en av totalt sex depåer i Stockholms tunnelbanesystem. Till det kommer uppställningsplatser i Mörby Centrum.