I vintras flyttade heldygnsvården för ätstörningar till Danderyds sjukhus. Maten levereras av Sodexo, precis som till resten av sjukhuset, och det har lett till kritik.
– Den är rent ut äcklig. Och portionerna är jättestora, för att patienterna ska få i sig tillräckligt med näring. Men de här patienterna behöver näringstät mat, säger en anställd som vill vara anonym.
Dessutom är vårdavdelningarna slitna, avloppen i dåligt skick och det luktar illa ibland, berättar Lena Elfström, ombud för Vårdförbundet.
Men det är inte främst den fysiska arbetsmiljön som hon hör medlemmarna klaga över, utan måltiderna.
– Maten är osmaklig uppger de, det är svårt att motivera patienterna att äta, och det blir inte lättare om det luktar avlopp, säger hon.
"Den är god"
Verksamhetschef Mikaela Lithman säger att det i början var problem med mat som inte kom i rätt tid, i rätt mängd och anpassad efter patientgruppen. Men det ska nu ha rättats till.
– Vår dietist har arbetat tätt tillsammans med leverantören. Vi proväter maten, jag vet flera som tycker att den är god, och maten följer de nordiska näringsrekommendationerna, säger hon.
Sodexo skriver i ett mej att "just på den här avdelningen har det kommit in synpunkter, framför allt gällande behovet av mer specialanpassade måltider" och att de "arbetat för att ytterliga anpassa matupplevelsen inom ramen för vårt avtal. Vårt mål är att alla ska känna sig nöjda och trygga med den mat som serveras".
Kortare kö
Ätstörningsvården i Region Stockholm har länge kritiserats för långa köer och andra brister, och sedan de privata Mando-klinikerna avpolletterats även blivit ett politiskt trätoämne. Oppositionen menar att patienter kommit i kläm när SCÄ tagit över Mando:s patienter.
Anledningen till att vården omorganiserats är att många patienter även lider av psykisk ohälsa, och då behövs vård både för ätstörning och psykiatrisk vård, vilket Mando bara delvis kunnat ge, enligt de styrande politikerna.
Mikaela Lithman tycker att debatten varit väl alarmistisk:
– 2022 stod 1 200 patienter i kö, vuxna kunde få vänta i ett och ett halvt år. Nu har vi 311 patienter i kö och vi klarar vårdgarantins gräns på 30 dagar för ett första besök.
Kökapningen har varit möjlig genom att mer resurser satsats på SCÄ. Personalstyrkan har nästan tredubblats och 280 personer arbetar nu vid kliniken.
Viktigt söka vård
Mikaela Lithman menar att larmen kan göra att patienter inte tycker att det är någon idé att söka vård för att det är så lång kö.
– Men tillgängligheten har förbättrats jättemycket, och det är viktigt att våga söka vård för sin ätstörning – alla våra enheter håller öppet hela sommaren, säger hon.