Hammarbyhöjden/Dalen

Sedan den 1 oktober har inte Bo Östling i Hammarbyhöjden lyckats beställa bussen. Än mindre åka med den. När han före jul hade läkartid på Dalens sjukhus slutade försöken med att han tog taxi.

– Man hamnar hos personer i utlandet som inte känner till området. Jag blev tillfrågad om jag vill åka till Danderyd. Jag kan inte missa läkartider, säger Bo Östling.

En del busshållplatser har skylt. På andra adresser har skyltarna försvunnit, berättar Helena Lindeberg.

En del busshållplatser har skylt. På andra adresser har skyltarna försvunnit, berättar Helena Lindeberg.

Helena Lindeberg

Linje 904 – en annorlunda buss

Linjen angör centrala adresser, men också mindre gator i Hammarbyhöjden, Björkhagen och Kärrtorp.

Bussarna är av mindre typ med plats för minst en rullstol eller barnvagn.

Bussen kör på beställning. Vanlig SL-taxa gäller.

Källa: SL

På Thunbergsgatan i Hammarbyhöjden träffar Mitt i 81-åriga Mona Bellrot och hennes väninna Helena Lindeberg.

Det har fungerat jättebra tidigare.

Till skillnad från Bo har de lyckats ta bussen vid några tillfällen. Men flera gånger har beställningen misslyckats eller varit svår att göra.

– Det har också hänt att bussen inte kommit när man väl lyckats beställa, säger Helena Lindeberg.

"Ska man till vårdcentralen känns det väldigt krångligt nu", säger Mona Bellrot som har med sig vännen Helena Lindberg.

"Ska man till vårdcentralen känns det väldigt krångligt nu", säger Mona Bellrot som har med sig vännen Helena Lindberg.

Judit Nilsson

Misslyckas igen

På SL:s hemsida och på stolpar för hållplatser står "Beställ din resa minst 30 minuter innan du ska resa". I sällskap med Mitt i ringer Mona och Helena för att göra en beställning av buss. Färden ska ske vid 11.45 drygt en timme senare. Beställningen misslyckas.

– Ni hade behövt ringa senast klockan 10.30, säger operatören i andra änden.

Helena berättar att de i andra fall inte lyckats beställa resor eftersom operatörerna inte hittat adresserna i systemet. Nu har de en lapp med möjliga hållplatser de fått av busschauffören.

– Det har fungerat jättebra tidigare. Men något har hänt, säger Mona.

SL: "Bättre kontroll"

Så vad är det som hänt? Tidigare ringde den som vill åka buss 904 direkt till bussföretaget Bergkvara som fått uppdraget av att köra. Sedan den 1 oktober gäller ett nytt nummer som går till en av SL upphandlad beställningscentral. De rattar redan tidigare beställningar för närtrafik, färdtjänst och sjukresor i Stockholmsområdet. Nu ligger buss 904 under samma.

"När samtliga beställningar tas emot under ett och samma tak så får vi bättre kontroll och översyn", skriver SL:s kommunikatör Sophie Gunnarsson i mejl till Mitt i.

En automatisk röst säger först att man senare kan bli uppringd för nöjdhetsundersökning. "De ringer aldrig", säger Mona.

En automatisk röst säger först att man senare kan bli uppringd för nöjdhetsundersökning. "De ringer aldrig", säger Mona.

Judit Nilsson

Hon berättar att operatörerna sitter i Senegal, Estland, Moldavien och Skövde. De är svensktalande även om de Mitt i talar med påpekar att det kan vara svårt med kommunikationen.

SL känner till att det finns missnöjda kunder för linje 904.

"Vi är aldrig nöjda om våra resenärer inte får sina beställningar och resor i tid," skriver Sophie Gunnarsson.

Hon skriver vidare att man jobbar på förbättring. Dialog förs med både beställningscentralens bolag och bussbolaget. Även den bristfälliga informationen ska bli bättre lovar SL.

"Nya tidtabeller håller på att tas fram. Informationen på vår hemsida ska uppdateras."