I juni laddade Södermalmskillarna bakom musikgruppen Mange Makers upp en video till deras låt Norrlands Guld på Youtube. Iförda officiella kläder från Svenska Fotbollförbundet sjunger de om, och dricker, öl.

Det fick det Svenska Fotbollförbundet (SvFF) att regera. De skickade brev till Mange Makers om varumärkesintrång, då de använt SvFF:s emblem och officiella landslagskläder i marknadsföringssyfte.

SvFF pekade även på att det i videon förekommer grovt innehåll, i form av alkohol-, tobak- och våldsromantik, vilket förbundet tar avstånd från.

"Fattar inte skillnaden"

Mange Makers uppmanades att ta ner videon, samt ta bort allt innehåll i sociala medier där SvFF:s varumärke förkommer.

– Vi hade ingen koll på att vi inte fick använda kläderna. Rent juridiskt hajar jag deras ståndpunkt, det är deras varumärke, säger sångaren Didrik Rastbäck.

Det Mange Makers vänder sig mot är vad de upplever som särbehandling.

– SvFF vill inte förknippas med alkohol och tobak, men sponsras av Carlsberg och Svenska spel. I Markoolios video till Mera mål dricker de öl i landslagskläder. Dree Low har på sig deras kläder i en video, där de ser ut att röka gräs.

Didrik Rastbäck pekar också på videon till De Vet Dus låt Vi sjunger, där de i landslagsställ skålar i starköl.

– Vi har inget emot de andra artisterna eller videorna, men jag fattar inte vad skillnaden är. Vi har inte gjort något värre än någon annan.

Tittar på alla fall

Enligt SvFF tittar de på alla fall som kommer till deras kännedom där deras varumärke används. De vill dock inte kommentera enskilda ärenden.

– I varje enskilt fall gör vi en bedömning för att se om det rör sig om varumärkesintrång eller renommésnyltning. Är så fallet tar vi kontakt för att föra dialog om hur vi anser att de bör agera, säger förbundsjuristen Carl-Mikael Grenninger.

Vad är det som gör en användning okej, eller inte okej?

– Det är väldigt svårt att svara på, utan att gå in på ett specifikt fall. Vi gör helt enkelt en helhetsbedömning.

Mange Makers video är nu nedtagen. Bilder från sociala medier borttagna.

– Vi borde kanske spelat in vår musikvideo på ett casino med Carlsberg och rökt en gås i stället, då hade nog SvFF inte brytt sig, säger Didrik Rastbäck.