Det pågående experimentet med borttagna spärrar i Näckrosens tunnelbana har fått hård kritik från Moderaterna – särskilt som SL:s utvärdering i augusti visade att det har lett till fördubblad fuskåkning.
– De öppna spärrarna i Näckrosen har varit ett dyrt, dumt och dåligt experiment. Näckrosen måste också bli det sista experimentet där man sätter tjuvåkare och tjuvar före vanliga hederliga resenärer. Nu måste det bli våra hederliga resenärers tur igen, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
I sin skuggbudget inför nästa år avsätter Moderaterna nu 5 miljoner för att dels återinföra spärrlinjen i Näckrosen, dels kartlägga vilka fler stationer i SL-systemet som behöver få spärrar.
Särskilt fuskdrabbade
Enligt Kristoffer Tamsons kan det bland annat handla om pendeltågsstationer och stationer på olika lokalbanor där det i dag går att passera utan att blippa biljett.
– Det är hög tid att återställa ordningen i kollektivtrafiken, säger han.
Men det handlar inte om att installera spärrar vid alla pendeltågs- och lokalbanestationer, meddelar hans presskansli, snarare om att "möjliggöra för spärrar vid särskilt fuskdrabbade stationer".
Sänker skatten
Totalt vill M satsa 50 miljoner på spärrar och stationsmiljöer, vilket bland annat ska gå till fler trygghetskameror, upprustning av otrygga tunnelbanestationer och bättre väderskydd.
I budgetförslaget, som presenteras i sin helhet nästa vecka, vill Moderaterna även sänka regionskatten med 30 öre samtidigt som man satsar mer på sjukvården och återinför nedlagda busslinjer.
Rekordfå plankar i SL-trafiken
För andra året i rad slår SL-resenärerna rekord i att betala för sin resa, visar nya siffror från Region Stockholm. Andelen som plankar är nu nere på 1,8 procent.
– Det är fantastiskt att ännu fler reser med giltig biljett. Det betyder att vi får in mer intäkter som vi kan lägga på att utveckla kollektivtrafiken, kommenterar trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Flera år i följd har andelen plankare minskat. 2023 var 2,3 procent av det totala antalet resor fuskresor, jämfört med 3,0 procent 2022 och 3,1 procent 2019. Under pandemiåret 2021 var siffran uppe på 12 procent.
2024 sjönk andelen till rekordlåga 1,8 procent. Det uppskattade inkomstbortfallet uppgår till cirka 225 miljoner kronor jämfört med 267 miljoner år 2023.
Anton Fendert (MP), avgående trafikregionråd, är nöjd med siffrorna.
Martin Svensson
Anton Fendert menar att minskningen delvis hänger samman med ett ändrat sätt att jobba mot plankning.
– Tidigare har SL lagt stort fokus på att göra det svårt att resa utan giltig biljett. Men ett ensidigt fokus på hinder och spärrar tror jag är fel väg att gå. Mitt och Mittenkoalitionens fokus är i stället att det ska vara lätt att göra rätt, till exempel genom att man kan “blippa” sitt vanliga betalkort för att köpa biljett, säger han.
Civilklädda kontrollanter
SL gör varje månad särskilda biljettkontroller med hjälp av civilklädd personal för att mäta hur många som reser med giltig biljett.
Kontrollerna görs olika tider på dygnet och olika tider under veckan, på bussar, lokalbanor, pendeltåg och tunnelbana.
Ungefär hälften av fusket utgörs av att man åker på rabatterad biljett fast man inte har rätt till det.
Moderaterna menar att Miljöpartiets politik tvärtom adderar till plankningen.
– Kul att Moderaternas politik med fler och bättre biljettkontroller liksom att blippa betalkortet får Miljöpartiets stöd. Men plankningen blir knappast mindre av att öppna spärrar i tunnelbanan, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Ett försök med öppna spärrar vid Näckrosens station pågår sedan i höstas och ska utvärderas under året.
Ensidigt fokus på hinder och spärrar är fel väg att gå.
Färre än någonsin åker utan giltig biljett, visar nya siffror.
Mostphotos/Kennerth Kullman