Den 16 december öppnades spärrarna i Näckrosens tunnelbana.

Inspirationen kom från Berlin och Oslo, och målet med försöket från SL:s sida har varit att öka resandet genom att göra tunnelbaneupplevelsen trevligare och öppnare.

Detta utan att tappa för mycket intäkter genom ökat antalet plankare.

Så hur gick det?

Med plankandet, sådär.

– Vi kunde se att resandet utan giltig biljett ökade i början av piloten och att det gradvis sjunkit. Nu är det 4-5 procent som reser utan giltig biljett jämfört med 2 procent i hela systemet, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).

Hur ser du på det?

– Det är för högt och vi behöver få ned den siffran till bättre nivåer. En plump i protokollet.

Behövs bättre kommunikation

Den första månaden var det 10 procent av resenärerna vid Näckrosen som saknade biljett. Detta enligt en första utvärdering av piloten.

Att siffran halverats ett halvår senare är ett mönster som känns igen från stombussarna i innerstaden när man införde påstigning i alla dörrar, enligt Fendert.

Kanske fuskas det inte heller alltid med flit. Många som åker fast i kontrollerna har nämligen biljett.

– I hälften av fallen har de en biljett men har inte aktiverat den i tid. De kan ha köpt den och aktiverat den i rulltrappan på väg ned tillexempel. Där finns förbättringspotential i kommunikationen. Det måste bli tydligare var man aktiverar biljetten och att det ska göras innan man går igenom spärrarna, säger Anton Fendert.

Oförändrat resande

Enligt den första utvärderingen, som Fendert redogör för, tycks den spärrfria miljön i Näckrosen inte ha lockat fler att ta tuben.

– Resenärsvolymen ligger på i stort sett samma nivå som före piloten. Men det är svårt att se stora effekter på ett halvår. Förhoppningen är att när det gått en längre tid så kan det bidra till att fler vill resa med tunnelbanan, säger han.

Något som han menar talar för det är att resenärsnöjdheten ökat vid Näckrosen. Det visar de undersökningar som gjorts bland resenärerna, uppger regionrådet.

– Resenärsflödet fungerar bättre vid evenemang, man kommer snabbare ned till tåget. Det är något som ordningsvakterna sätter värde i. En annan sak som är glädjande är att tryggheten ligger på samma nivå som tidigare.

"Skönt gå rakt igenom"

Solnabon Frida Berntling är på väg till jobbet när Mitt i tittar förbi Näckrosen. Hon hoppas att stationen förblir spärrfri.

– Det var ovant i början, då glömde man plånboken hemma hela tiden. Nu tycker jag det känns trevligt att det är öppet.

Att plankandet ligger högre här än på andra stationer förvånar inte direkt, säger Frida, som ändå ser det från den ljusa sidan. 

– Man slipper ”fulplankandet”, alltså det obehagliga när folk kommer och stänger sig in bakom en i spärrarna. 

Frida Berntling åker från Näckrosen varje dag och är glad att slippa "fulplankandet".

Frida Berntling åker från Näckrosen varje dag och är glad att slippa "fulplankandet".

Anna Wachenfeldt

Nini Samuelsson, som inväntar tuben mot stan, väger fördelar mot nackdelar.

– Det klart det är skönt att gå rakt igenom, och att min unge kan åka utan att vara supernoga med att visa kortet. 

– Men jag tänker ändå vara surtant och svara att de borde ta tillbaka spärrarna. Ja, på grund av fuskåkandet. Jag betalar för mig varenda månad och det tycker jag alla ska göra. Annars får de väl göra SL-trafiken gratis för alla. Sen tycker jag det är otrevligt med kontrollanter. 

Nini Samuelsson lutar mot att SL bör återinföra spärrarna för att försvåra fusket.

Nini Samuelsson lutar mot att SL bör återinföra spärrarna för att försvåra fusket.

Anna Wachenfeldt

Osäkert om fortsättning

Piloten i Näckrosens t-bana avslutas i mitten av december. Då ska en större utvärdering göras.

Utifrån det du sett nu, tror du Näckrosen kommer förbli utan spärrar?

– Jag vill varken lova det ena eller det andra utan det återstår att se i utfallet av piloten, säger Anton Fendert.

Bör försöken utökas till fler tunnelbanestationer?

– Vi behöver inte testa på fler just nu utan jag tror vi kommer att lära oss mycket av Näckrosen och kan dra slutsatser därifrån.