Moderaternas starke man i Bromma, Johan Paccamonti, vill se mer strid med beslutsfattare i stadshuset när det handlar om bygg- och trafikfrågor.

Han ger sittande majoriteten i Bromma stadsdelsnämnd, S, V, och MP, en känga.

– Jag upplever att vi låg på hårdare, inte minst när det kommer nya stadsbyggnadsprojekt. 

Johan Heinonen (S), stadsdelsnämndens ordförande i Bromma, ger mothugg:

 – Moderaternas idéer om att stoppa bostadsbyggandet för att minska trafikflödet är verklighetsfrånvänt. Naturligtvis måste staden i varje enskilt projekt studera trafiksituationen noga för att hitta de bästa lösningarna. Detta handlar snarare om Moderaternas närmanden till SD där de förbereder sig för att styra staden tillsammans på bekostnad av bostadsförsörjningsansvaret.

Johan Pacamonti tycker att S uttalande om att det är ett närmande till SD visar mer visar på S inställning till Brommas grönområden.

– De vill helt enkelt gå från en grön stadsdel till en grå stadsdel. De har en viktig roll att ta strid, inte minst när det gäller grönområdesfrågor men också i trafikfrågor, säger Johan Pacamonti.

"Hand i hand"

Nybyggen och trafiklösningar borde gå hand i hand, anser Johan Paccamonti.

– Har man inte en rimlig trafiklösning så är det svårt att gå vidare med olika byggprojekt.

Ett exempel, menar han, är Riksby, där cirka 3 000 nya bostäder planeras, ett område vars enda tillfartsvägen är Kvarnbacksvägen.

– Kvarnbacksvägen är ju redan i dag en ganska igenkorkad väg. Av de debatter vi haft i stadshuset har jag fått uppfattningen att det inte är något som bekymrar den politiska majoriteten.

Johan Paccamonti frågar sig hur staden ska få ihop de med trafiken, om man bygger nya bostäder i Riksby: "Kvarnbacksvägen är ju redan i dag en ganska igenkorkad väg."

Johan Paccamonti frågar sig hur staden ska få ihop de med trafiken, om man bygger nya bostäder i Riksby: "Kvarnbacksvägen är ju redan i dag en ganska igenkorkad väg."

Anders Gustafsson

Johan Paccamonti är medveten om att bostadsbygge och trafik inte är stadsdelens ansvar utan hanteras av politikerna i stadshuset.

– Det är det som ibland är utmaningen med stadsdelen, att man får vara den som bevakar från Brommaborna.

Informella vägar

När han och hans parti satt vid makten använde de sig enligt Paccamonti av både informella och formella vägar för att trycka på.

– Vi skickade en hel del skrivelser där vi tyckte en hel del saker men sedan handlade det också om att tjata på borgarråd och på stadshuset för att bevaka Brommaperspektivet.

Den här politiken har dagens rödgröna majoritet släppt, hävdar han.

Johan Heinonen (S), stadsdelsnämndens ordförande i Bromma, ger ett kraftfullt mothugg på M-kritiken om att politiska majoriteten i Bromma inte ligger på tillräckligt för att påverka i bygg- och trafikfrågor: "Moderaternas idéer om att stoppa bostadsbyggandet för att minska trafikflödet är verklighetsfrånvänt."

Johan Heinonen (S), stadsdelsnämndens ordförande i Bromma, ger ett kraftfullt mothugg på M-kritiken om att politiska majoriteten i Bromma inte ligger på tillräckligt för att påverka i bygg- och trafikfrågor: "Moderaternas idéer om att stoppa bostadsbyggandet för att minska trafikflödet är verklighetsfrånvänt."

Stefan Källstigen

Trafikfrågan är viktig, i synnerhet för att kunna öka framkomligheten för kollektivtrafiken, säger Johan Heinonen, och tillägger att stadsdelsnämnden har ett bra samarbete med trafikkontoret och stadsbyggnadskontoret.

När det gäller byggplanerna i Riksby säger Johan Heinonen att byggplanerna tidigare i år har återremitterats.

– Men jag kan konstatera att Moderaterna då ställde sig bakom hela den föreslagna stadsutvecklingen för Riksby enligt programmet för centrala Bromma.