I det sparpaket för SL-trafiken som just nu är ute på remiss finns förslag om 20 nedlagda busslinjer och neddragningar på ytterligare ett femtiotal bussturer. Pendeltåg och tunnelbana föreslås få glesare trafik. Beslut ska tas efter sommaren.

– Det här vill vi stoppa till varje pris. Därför föreslår vi bland annat ett höjt pris på SL-kortet från och med midsommar. 20 kronor för att rädda 20 busslinjer, säger oppositionstrafikrådet Kristoffer Tamsons (M).

Det skulle, enligt M-beräkningarna, ge 75-100 miljoner i extra intäkt i år. För nästa år skulle effekten bli 150-200 miljoner kronor, beroende på hur många som reser. De ska jämföras med de 230 miljoner som det föreslagna sparpaketet skulle ge. Därutöver vill Moderaterna pausa utbyggnaden av ny båttrafik.

– Nu är det dags att lägga partipolitiken åt sidan och rädda resenärerna, säger Tamsons, som vill bjuda in alla partier till blocköverskridande samtal.

Inte alls överens. Anton Fendert (MP) till vänster och Kristoffer Tamsons (M) till höger.

Inte alls överens. Anton Fendert (MP) till vänster och Kristoffer Tamsons (M) till höger.

Petter Beckman

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avfärdar utspelet. Trafiken måste anpassas till det faktum att stockholmarna reser nästan 20 procent mindre med SL efter pandemin. Om man inte drar ner på trafiken nu kommer man att tvingas till ännu mycket större nedskärningar längre fram, menar han.

– Det är beklagligt att Moderaterna försöker föra allmänheten bakom ljuset. Man ger folk förhoppningen om räddade busslinjer. Men när underskottet räknas i miljarder kan inte trafiken räddas med miljoner, säger Anton Fendert (MP).