Vart fjärde år tar Region Stockholm fram en uppdaterad plan för de statliga investeringar i vägar, spår och andra trafiklösningar som regionen själv kan styra över- den så kallade länsplanen.

Nu ska en lista över ett 30-tal olika investeringsobjekt som kan förverkligas fram till 2037 skickas ut till länets kommuner för synpunkter.

Cykelväg på Arningevägen

En breddning av Löttingetunneln och satsning på Norrortsleden finns inte med i planen.

I stället prioriteras andra projekt, så som en cykelväg mellan Arninge och Vallentuna.

– Årets länsplan är ett stort steg i rätt riktning och handlar om att stärka det hållbara resandet, sade Michaela Haga (C), ordförande för infrastruktur- och regionplaneutskottet till Mitt i tidigare.

Trafikverket menar dock att Löttingetunneln har varit en identifierad brist länge.

Deras bedömning som använts som underlag när Region Stockholm reviderade länsplanen, visade att en ombyggnation skulle ge tydliga förbättringar i trafiken: kortare restider för bilister, bättre framkomlighet för bussar och mer pålitliga transporter.

Nu ska regionens förslag ut på remiss hos alla länets kommuner. Då kan deras förslag komma att ändras.

Om Löttingentunneln kommer med då, måste den utredas igen?

– Som minimum behöver då den samlade effektbedömningen uppdateras, säger David Nykvist, utredningsledare på Trafikverket.

Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Stockholm Nordost (STONO) menar att bättre framkomlighet på Norrortsleden är en av Stockholm Nordosts viktiga prioriteringar. 

Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i Stockholm Nordost (STONO) menar att bättre framkomlighet på Norrortsleden är en av Stockholm Nordosts viktiga prioriteringar. 

Täby kommun

Möter kritik av Nordost

Erik Andersson (M), kommunstyrelsens ordförande i Täby och ordförande i Stockholm Nordost (STONO) menar att bättre framkomlighet på Norrortsleden är en av Stockholm Nordosts viktiga prioriteringar.

Vilket de kommer trycka på i sitt remissvar.

– Att den valts bort av region Stockholm är olyckligt och svårt att förstå, inte minst eftersom projektet bedömts som samhällsekonomiskt lönsamt. Norrortsleden behövs för att binda samman regionen vilket kommer bli än mer tydligt när Förbifarten öppnar, säger Erik Andersson (M).