Projektet omfattar både nya sträckor och breddning av befintliga cykelbanor, två hastighetssäkrade cykelöverfarter samt en bro över Norrortsleden på 50 meter. Totalkostnaden beräknas till 233 miljoner kronor och och är ett av de runt 30 investeringsoblekt som prioriteras i Region Stockholms förslag till länsplan för regional transportinfrastruktur 2026–2037

Kompisarna Celine Westin och Nicoletta Frånberg säger att det är bättre för miljön att ta cykeln istället för bilen.

Kompisarna Celine Westin och Nicoletta Frånberg säger att det är bättre för miljön att ta cykeln istället för bilen.

Annika Staf

Utanför biblioteket i Vallentuna har kompisarna Celine Westin och Nicoletta Frånberg parkerat sina cyklar. De går i årskurs fyra på Rosendalsskola. De berättar att de oftast tar cykeln till skolan, och de båda tycker att en cykelväg till Arninge skulle vara bra.

– Om man ska gå på kalas och behöver köpa en present på Lekia kan man cykla dit istället för att ta bilen. Det är bättre för miljön, säger Nicoletta Frånberg.

– Det är inte så långt till Arninge så då skulle man kunna cykla dit med vänner och föräldrar, tillägger Celine Westin.

Filip Borgh väljer alltid att ta cykeln före bilen.

Filip Borgh väljer alltid att ta cykeln före bilen.

Annika Staf

Längst cykelvägarna inne i centrala Vallentuna hittar vi pensionären Filip Borgh. Han cyklar flera mil om dagen, och han ser mycket positivt på det nya cykelstråket.

– Varför ska man sätta sig i bilen om man inte behöver? Det är bara en mil till Arninge. Det tycker jag är perfekt.

Med rädsla för att få cykeln stulen vid tågstationerna i Vallentuna väljer Filip Borgh att lämna cykeln hemma när han ska till stationen.

Med rädsla för att få cykeln stulen vid tågstationerna i Vallentuna väljer Filip Borgh att lämna cykeln hemma när han ska till stationen.

Filip Borgh menar att det är många i Vallentuna som cyklar till och från tågstationerna.

– Det är tyvärr så att cyklar ofta blir stulna vid stationerna, bland annat i Ormsta. Det är inte så kul.

Cykelväg vid väg 264 mellan Vallentuna och Arninge.

Cykelväg vid väg 264 mellan Vallentuna och Arninge.

Alla är dock inte lika positiva till planerna. Vallentunabon Sebastian Gustavsson menar att det redan finns alternativa cykelvägar mellan Vallentuna och Arninge. Han ifrågasätter behovet av en ny. Sebastian tycker att det är olämpligt att bygga cykelvägar längs hårt trafikerade bilvägar, där cyklister utsätts för avgaser.

– Jag cyklar hellre på mindre trafikerade vägar eller i naturen, säger han.

"Inte värt det"

Fler Vallentunabor som Mitt i pratar med är kritiska, men främst på grund av kostnaden. De menar att satsningen på 233 miljoner kronor är svår att motivera.

– Sa du 233 miljoner? Nej, då är det inte värt det, säger en kvinna.

Jakup Hasani på Vallentuna Cykel hoppas på att den nya cykelvägen leder till fler kunder.

Jakup Hasani på Vallentuna Cykel hoppas på att den nya cykelvägen leder till fler kunder.

Annika Staf

Jakup Hasani, som driver Vallentuna Cykel, välkomnar satsningen på den nya cykelvägen. Han ser en tydlig trend att fler väljer cykeln, även under vinterhalvåret.

– Fler cykelvägar gör att ännu fler välja cykeln, och det är bra för både miljön och för min butik, säger han.

Samtidigt lyfter Jakup Hasani behovet av bättre cykelvägar även på andra sträckor, som mellan Upplands Väsby och Vallentuna. Han menar att den vägen i dag upplevs som farlig för cyklister.

Fortfarande är det oklart hur lång cykelvägen blir och vilka andra vägar den ska ansluta till. Förslaget till länsplan ska ut på remiss till länets kommuner för synpunkter. När Mitt i kontaktar Trafikverket, som ansvarar för projektet kan de inte yttra sig. Den 2 oktober kommer de hålla en presskonferens där mer information om cykelvägen presenteras.