Den styrande mittenkoalitionen i Region Stockholm (S, C och MP) driver projektet att få till tre nya pendelbåtslinjer på Mälaren och Stora Värtan, som ska korta resvägarna och locka fler bilister att lämna bilen hemma.

I en ny rapport som trafikpolitikerna hanterar nu i veckan framgår att det inte går att få igång den nya båttrafiken till 2027 som det var tänkt.

– Just nu saknas förutsättningarna. Det är ingen idé att starta trafik innan det finns bryggor och annan infrastruktur. Det behövs också laddmöjligheter och nya fartyg, säger Michaela Haga (C), ordförande i sjötrafikutskottet.

Ihop med kommunerna

Rapporten inventerar vilka bryggor som skulle kunna stå klara till 2030, var vattnet är tillräckligt djupt och andra praktiska frågor.

– Det här är ett steg för att komma vidare med de avsiktsförklaringar som vi nu ska teckna med de inblandade kommunerna, säger Michaela Haga.

Att kommunerna och regionen går hand i hand är viktigt, förklarar hon. En stor del av investeringarna i nya bryggor kommer att ligga på kommunerna.

– Det får inte bli så att kommunerna investerar och sen blir det ingen trafikstart.

Solna strand och Pampas

För Solnas del ser staden positivt på sjötrafik och har undersökt regionens förslag om pendelbryggor vid Solna strand och Pampas.

– När det gäller Solna strand ser vi förutsättningarna som goda. Där finns redan en kaj. Under hösten har vi samrått med fastighetsägarna som också tycker att båtpendling skulle bidra positivt till området. Sen behöver vi titta vidare på om kajen uppfyller alla krav, det beror ju på vilken båt det är tänkt att man ska använda, om den bara ska ”studsa” eller lägga till, säger kommunalrådet Martin Karlsson (C).

Avseende den tilltänkta bryggan vid Pampas marina ser Solna detta som ett senare projekt. I området planerar staden just nu för en sydlig tunnelbanestation för Västra skogen och därtill ett antal tusen bostäder.

– Området vid vattnet bör utvecklas i samband med den här exploateringen. Det är nog rimligt att tro att man öppnar hälften av bryggorna på linjen till att börja med, för att sedan fylla på med bryggor, exempelvis vid Pampas.

För trångt i Sumpan

Flera oklarheter återstår för de olika parterna att reda ut, som hur snart det kan gå att få fram de nya eldrivna fartygen – och vem som ska äga dem. Det behöver också hittas lösningar på några av de utpekade bryggorna.

Utredningen säger exempelvis nej till en plats i Sundbyberg där det bedöms bli trångt för att vända båtarna. Detta har mittenpolitikerna svårt att acceptera.

– I Sundbyberg finns en koppling till en rad andra trafikslag och arbetsplatser. Därför behöver vi fortsätta jobba för att hitta en lösning där. Vi är övertygade om att det går med nya moderna fartyg eller brygglösningar, säger Michaela Haga.