I juni slutade Lidingöbanan att gå på den gamla bron. Än finns ingen tidsplan för när tågen kan köra på den nya.

– Vår uppfattning är att SL är ansvariga genom att inte följa träffade överenskommelser och att utan anledning vägra driftsättning, säger Jan Werner, Lidingö stads projektledare.

Jan Werner är projektledare för Lilla Lidingöbron. Han menar att bron är säker i sitt nuvarande läge.

Jan Werner är projektledare för Lilla Lidingöbron. Han menar att bron är säker i sitt nuvarande läge.

Pekka Pääkkö

SL delar inte bilden.

– Självklart skulle vi inte dröja med att starta trafiken om det inte finns en anledning. Vi vill att spårvagnstrafiken över bron ska komma igång så snart som möjligt, säger Claes Keisu, pressansvarig vid SL.

Men först måste elsäkerheten garanteras, enligt SL.

Bråk om ändrade planer

Lidingö stad är byggherre och har lagt ut jobbet på entreprenad. Enligt Claes Keisu godkände SL den bygghandling som tagits fram år 2020.

– Men hösten 2022 upptäcktes att bron inte var byggd i enlighet med de av SL godkända bygghandlingarna, säger han.

Jan Werner menar däremot att man stämde av bygghandlingarna med SL.

– Därefter byggde vi klart. Vi har följt alla riktlinjer som finns.

Den 18 oktober i år besiktigade staden Lilla Lidingöbron, men jordningen undantogs. Likspänningssystemet – kontaktledningen som ger ström för att driva spårvagnarna – måste separeras från omgivningen, menar SL.

– All utrustning inom kontaktledningsområdet måste vara jordad på rätt sätt, annars kan inte elsäkerheten garanteras, säger Claes Keisu.

Jan Werner anser däremot att en trygg anläggning finns på plats.

– Det här är inte fråga om säkerhet, utan om om intern kommunikation. Lösningen är granskad av externa experter som bekräftat att anläggningen är säker att ta i bruk.

Dröjer

SL och Lidingö stad arbetar för att klarlägga om det finns sådant SL betraktar som brister som ändå kan godkännas – och åtgärder som kan genomföras.

Det kan på kort sikt handla om att provisoriska barriärer monteras på utsatta delar. Men ytterst vill SL se permanenta lösningar.

"Eftersom det är SL som blir ansvarigt för elsäkerheten när bron tas i drift, måste vi vara hundraprocentigt säkra innan vi slår på strömmen i kontaktledningen", säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

"Eftersom det är SL som blir ansvarigt för elsäkerheten när bron tas i drift, måste vi vara hundraprocentigt säkra innan vi slår på strömmen i kontaktledningen", säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Pressbild

– Det som återstår är bland annat besiktning av jordning och när det kan ske är en fråga för byggherren Lidingö stad. När byggentreprenaden är godkänd kommer SL att göra vår ibruktagandebesiktning, säger Claes Keisu.

När allt är godkänt räknar SL med att behöva cirka tolv veckor för att provköra och testa bland annat signalsäkerhetssystemet.

– För ett godkänt ATC-system är det 66 olika tågvägar genom växlarna som ska testas och godkännas.