Gamla mopeder med tvåtaktsmotorer är vanliga bland matbud i storstäder. De är billiga, men släpper ut stora mängder hälsofarliga ämnen, något som både SvD och DN rapporterat om.

Forskning visar att utsläppen från en tvåtaktsmoped på tomgång är i snitt 124 gånger högre än utsläpp från andra fordon, skriver DN. Avgaserna innehåller bland annat cancerframkallande bensen.

Eftersom klass II-mopeder får köra på gång- och cykelbanor påverkar utsläppen inte bara förarna, utan också gående och cyklister i deras närhet.

Läkarnas krav: Förbjud

Nu kräver ett 20-tal läkare att politiker och myndigheter förbjuder bensindrivna mopeder på gång- och cykelbanor i Stockholms innerstad.

"Medvetna om att ett förbud måste vara proportionerligt, anser vi att det är direkt oproportionerligt att tillåta fortsatta utsläpp och bullerstörningar från fossildrivna mopeder i stadens mest känsliga och tätt trafikerade miljöer," skriver de i ett upprop.

Staden vill se ny lagstiftning

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm, har kontaktat infrastrukturminister Andreas Carlson (KD). Han vill se nya lagar.

– Vi jobbar med att minska avgaserna från bilar genom trängselskatt, miljözoner och dubbdäcksförbud. Men de fossila mopederna faller mellan stolarna. Det finns ingen lag som riktar sig bara mot dem, säger Lars Strömgren.

Lars Strömgren (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP) är trafikborgarråd i Stockholms stad.

Klara B Orreteg

Strömgren säger att dagens miljözoner inte stoppar klass II-mopeder, men tycker att det bästa vore att inkludera fossila mopeder i den nya miljözon 3, som är tänkt att förbjuda bensin- och dieselbilar i innerstan.

– En annan lösning skulle vara att skapa en egen fordonsklass för fossilmopeder, så att vi kan sätta upp förbudsskyltar för just dem.

Kan ni förbjuda fossila mopeder från att köra på cykelbanor?

– Då skulle vi också behöva förbjuda elmopeder och privatmopeder som folk tar till och från jobbet. Kanske kan det vara rimligt, men om målet är att branschen ska ställa om snarare än försvinna helt, är det ett trubbigt verktyg.

Första steget är nu att infrastrukturministern visar sig villig att diskutera frågan, säger Lars Strömgren.

– Sen exakt vilken lösning som har minst risk för negativa bieffekter, det får vi komma fram till.

Mitt i har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).