I november i fjol fick kvinnan beskedet från Hässelby-Vällingbys tjänstemän: under julledigheten skulle hon flyttas från sitt gruppboende i Vallentuna sedan 11 år tillbaka.
Flyttlasset skulle gå till Vingåker, boendet låg över 2,5 timme bort från kvinnans anhöriga.
– Jag har aldrig varit med om ett liknande fall under mina 20 år som god man, säger Liselotte Sagefors, god man till kvinnan.
Nya boendet billigare
Hässelby-Vällingbys tjänstemän hävdade att man betalade överpris för Vallentuna-boendet. Vingåker skulle bli billigare.
I själva verket hade nämnden, enligt Liselotte Sagefors, sett över situationen sedan i juni utan att informera henne och kvinnan.
– När vi fick beskedet i november vädjade jag om uppskov, på ett par månader för att se över lösningar. De gav oss inte en dag, säger Liselotte Sagefors.
Hon klagade till förvaltningsrätten som i december beslutade att pausa beslutet. Och nu har även beslutet upphävts. Kvinnan får stanna i Vallentuna.
– Ett extremt fall. De är skyldiga att berätta för mig om planerade flyttar. Det är jätteovanligt att gode män motarbetas på detta sätt, säger Liselotte Sagefors.
– Men jag är jätteglad att vi fick rätt.
Domstolen: För lång flytt
Domstolen menar att stadsdelsnämnden aldrig gav kvinnan tid att ge sin syn på flytten och att närhetsprincipen sattes ur spel.
Fredrik Skoglund, chef för vuxenavdelningen på Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, vill varken bekräfta eller dementera att man förhandlade med boenden sedan i juni. Han säger att de alltid strävar efter att brukarna ska få bo så nära sina anhöriga som möjligt.
– Men vi kan aldrig lova att man får stanna kvar på samma boende när nämnden beslutar om boende, säger han.
Men varför lämnar ni besked med en månads varsel?
– Vi beklagar det. Det är bara att ta till sig. Men vi har sett i flertalet domar att en månad är en rimlig övergångsperiod.
De bad ju om uppskov?
– Vi tar till oss om man upplever att beskedet kom med kort varsel. Självklart var det inte vår intention någonstans. Vi vill jobba på ett sätt som fungerar för våra kunder, brukare och anhöriga. Vi tar till oss detta.
Ångrar ni beslutet?
– Vi har ett korrekt rättssystem. När vi gör beslut utefter bedömning prövas det alltid av förvaltningsrätten. Ibland får vi rätt, ibland får vi fel. När vi får fel så rättar vi dem, säger Fredrik Skoglund.