Span. Björn Carlgren ser Odengatan från sin balkong och är ofta ute i området, han säger att det sällan är någon trängsel på sträckan som nu har fått ett bussfält. Foto: Pekka Pää'kkö

Kritik mot Odengatans nya bussfält

Odengatan har fått ett nytt bussfält som ska bidra till att buss 4 ska komma fram fortare. Men åtgärden möter kritik från en del boende i området.

  • Publicerad 06:00, 1 feb 2021

Som Mitt i skrev förra veckan har Odengatan nu fått ett bussfält i östlig riktning mellan Torsgatan och Dalagatan, som ett led i regionens och stadens försök att få buss 4 att komma upp i minst 20 km/h på hela linjesträckan. Det innebär att det inte är tillåtet för bilister att köra där dagtid och att ett cirka 40 parkeringsplatser "försvinner" under den tid som det är bussfält. Åtgärden är ett försök som ska pågå till i sommar, eventuellt längre på grund av pandemin.

Mitt i har fått flera reaktioner från folk som tycker att staden är fel ute. Björn Carlgren har bott på Gästrikegatan sedan 1986 och ser Odengatan och Vasaparken från sin balkong. Han betonar att han tycker att det är viktigt att kollektivtrafiken fungerar bra och att bussarna kommer fram, men ifrågasätter försöket med en bussfil på Odengatan.

– Trafiken där har alltid fungerat jättebra, jag har aldrig sett någon trängsel på sträckan. Vad bygger de sitt beslut på? Jag tror snarare att det här kommer att bli kontraproduktivt, köer kommer att bildas i hörnet Odengatan/Dalagatan, säger han och syftar på den alternativa vägen för bilister som staden hänvisar till i sitt brev till de boende i området.

Odengatan har fått nytt bussfält

Staden menar att bilister som kommer norr- eller söderifrån och vill köra vidare på Odengatan i stället ska välja Karlbergsvägen och sedan svänga ner på Dalagatan och därifrån fortsätta på Odengatan.

– Det riskerar att bli kaos där i stället. Försöket är helt enkelt ologiskt. Jag har snackat med flera grannar som håller med mig, säger Björn Carlgren.

Enligt trafikkontorets undersökning från hösten 2019 är medelhastigheten på just den här sträckan 15-18 km/h, inklusive tiden som bussen står på en hållplats för på- och avstigning. Utan hållplatsstoppen går det snabbare, över 18 km/h.

Sträckan (i gult) som nu har fått ett bussfält. Genomsnittlig hastighet, inklusive så kallad hållplatstid, var 15-18 km/h mellan augusti och november 2019 (eftermiddagar) när mätningarna gjordes. Foto: Stockholms stad

Odengatan-projektet

Busskörfältet gäller på vardagar 07:00-18:30 och lördagar 10:00-15:00 i östlig riktning på Odengatan, mellan Torsgatan och Dalagatan, förbi Vasaparken.

Eftersom det inte längre är tillåtet att köra i östlig riktning på sträckan de tiderna är det heller inte möjligt att köra in och parkera på sträckan under dessa tider. Fordonsägare med boendeparkering får dock hämta sin bil och köra därifrån men inte påbörja ny parkering under tiden som det är busskörfält.

Som alternativ väg för bilister som kommer norr- eller söderifrån och vill köra vidare på Odengatan vill staden att man istället ska välja Karlbergsvägen till Dalagatan för att därifrån fortsätta på Odengatan.

Källa: Trafikkontoret.

Visa merVisa mindre

Hela linjens genomsnittliga hastighet exklusive så kallad hållplatstid. Än finns ingen jämförbar mätning för hela sträckan inklusive tiden för hållplatsstopp. "Det pågår en utredning för hela stomlinje 4 men det materialet är ej färdigställt ännu" skriver trafikkontorets pressavdelning. Foto: Stockholms stad