Det andas ett lugn över ateljéerna i det som en gång var Enskede gårds framgångsrika lantgård. Från de stora fönstren lyser solljuset in, samtidigt som tystnaden låter skulpturerna, mosaiken och de färggranna väggmålningarna tala för sig själva.
Målar i mosaik, det gör Kerstin Cecilia Ahlgren. Hon har även gjort en handskulptur som finns i Årstadal.
Pia Bispo
Här, i 18-rummaren som sträcker sig över tre våningar, har konstverk växt fram sedan mitten av 1970-talet. Ni har kanske sett några av konstnärernas alster ute på stan, som en handskulptur i Årstadal och olika målningar på Gröna lund.
Från skateboard till Gröna lund
Mannen bakom designen på både åkattraktioner, väggmålningar och byggnader på Gröna lund heter Joakim Hansén. Han har hyrt ateljé i Enskede gård nästan sedan starten.
– Jag gjorde väggmålningar på skateboardpalatset på Södermalm på den tiden. Det var barn till Gröna lunds ägare som åkte skateboard där. På så sätt kom jag i kontakt med Gröna lund, berättar han.
Joakim Hansén framför sin väggmålning Sverigebilden.
Pia Bispo
Han ställer ut sina färggranna väggmålningar lite runt om i världen, i allt från Frankrike till här hemma i Snösätra och på Nytorget.
Nu är de tolv konstnärer, som alla jobbar professionellt, som verkar i Enskede gård. Tidigare var de några färre, men hyran har gått upp och konstnärerna har därför trängt ihop sig något för att ekonomin ska gå runt.
29 års kö för ateljé
Tur är väl kanske det, på ett sätt, för det råder konstant brist på ateljéer för konstnärer i Stockholm.
– Det byggs inte nya ateljéer, som på 1960-talet när konstnärerna hade en mer central plats i samhället och det fanns ateljéer med bra ljusinsläpp högt upp i många hus, säger Elvire Soyez.
Skulptur av Elvire Soyez.
Pia Bispo
Hon väntade i 14 år innan hon fick plats i Enskede gård, genom stadens ateljékö. En annan av konstnärerna, Maria Luostarinen, väntade i 29 år på sin ateljé här.
– Här i Enskede gård får vi inspiration. Det är som en ande som vilar över huset, i stället för att man är i en helt själlös kontorslokal, säger Maria Luostarinen.
Öppet hus i vår
Peter Kinny betonar vikten av att staden satsar på arbetsplatser för konstnärerna.
Peter Kinnys konstverk.
Pia Bispo
– Det finns ett skriande behov av ateljéer i Stockholm. Det behövs hus där konstnärer får ta plats och där det också är anpassade villkor, som rimliga hyror, säger han.
Före pandemin hade konstnärerna öppet hus regelbundet för allmänheten. I vår är det dags igen. Den 27 april öppnar portarna till Enskede gård för alla som vill ta del av kreativiteten.
Ett lågt kök från 1960-talet när den kommunala lekskolan höll till på Enskede gård.
Pia Bispo