"Det är extremt lerigt och slaskigt på baksidan av Fältöversten mot Gärdet. Så är det 7-8 månader om året och inget har hänt under de 13 år som jag har bott här".

Så börjar ett medborgarförslag som kom in till stadsdelsnämnden i Norra innerstaden i november 2023. Förslagsställaren krävde en upprustning av allén på Valhallavägen.

"Som det är nu vill man inte ens cykla i allén för man blir alldeles prickig av smuts. Själv väljer jag att cykla på gatan bland bilarna i stället, men så borde det ju inte vara".

Det är lerigt i Valhallavägens allé, tycker både Östermalmsborna och stadsdelsförvaltningen.

Det är lerigt i Valhallavägens allé, tycker både Östermalmsborna och stadsdelsförvaltningen.

Johan Sjölund

När Mitt i fångar några Östermalmsbor i farten är de överens om att det är för lerigt i allén.

– Det stämmer! Se bara hur här ser ut, trots att det inte har regnat på länge. Jag tycker att allén är jättebra, men man borde göra något åt den här biten vid Fältöversten. Sedan tycker jag inte att man ska belasta samhällets ekonomi mer än nödvändigt, säger Jan Nilsson.

Ulla Bohmgren har vant sig och anpassat både skodon och färdväg efter underlaget.

– Det blir väldigt lerigt när det är blött, men då tar jag på mig stövlar eller går på trottoaren. Jag stör mig inte så jättemycket.

Inte stadsdelen som bestämmer

Tjänstemännen på Norra innerstadens stadsdelsförvaltning menar att man behöver gräva upp allén och ordna med dränering och ett nytt grus.

Det är dock inte stadsdelen som bestämmer över den marken.

"Stadsdelsförvaltningen har tidigare uppmärksammat problemet med dåligt underlag och lyft detta med trafikkontoret, men inte fått gehör i frågan", skriver tjänstemännen i det svar som stadsdelsnämnden nu skickat vidare till trafikkontoret.

Daniele Fava (C), ledamot i Norra innerstaden stadsdelsnämnd.

Daniele Fava (C), ledamot i Norra innerstaden stadsdelsnämnd.

Pekka Pääkkö/Arkivbild

Flera partier i stadsdelen ville dock gå ännu längre.

Centerpartiet, Liberalerna och Moderaterna röstade för att att stadsdelsnämnden ska jobba för att trafikkontoret ska utreda en total upprustning av Valhallavägens allé.

– Man har satsat mycket på Karlavägens allé, men vad jag vet har man inte tagit ett helhetsgrepp på Valhallavägens allé sedan spårvagnarna slutade rulla på 1970-talet, säger Daniele Fava (C), ledamot i Norra innerstadens stadsdelsnämnd, som tidigare drivit frågan om allén.

Parkeringsplatser

Han menar att det behövs en ordentlig översyn av allt från skötsel av träd och planteringar till skyltning, med tanke på den ovisshet om gällande trafikregler som råder bland många cyklister och fotgängare.

Och så elefanten i rummet: Parkeringsplatserna.

– Jag vet att det är grymt dyrt, men vi behöver en gång för alla ta reda på vad det kostar att gräva ner dem i garage under jord.

Daniele Fava menar att den ytan skulle kunna användas till allt från grönytor med plats för lek och spontanidrott till enklare kaféer och restauranger.

– Det skulle vara grön liberalism när den är som bäst.

S: Inte lämpligt

Oppositionens förslag röstades dock ner av de röd-gröna i stadsdelsnämnden. Majoriteten nöjer sig istället med att uppvakta trafikkontoret med tjänstemännens synpunkter på underlaget i allén.

– Det är inte så att vi inte vill utveckla Valhallavägen, det har snarare med beslutsgången att göra. Att vi från politiskt håll skulle lägga ett initiativ där och då är inte lämpligt, säger Petter Martinsson (S), ordförande i stadsdelsnämnden.

Han säger att stadsdelsförvaltningen har en kontinuerlig dialog med trafikkontoret om Valhallavägen.

– Vi har experter och tjänstemän som analyserar de behov som finns, medan vi i politiken sätter ramarna. Sedan vill jag understryka att det är väldigt positivt att det kommer in medborgarförslag, de är en viktig del av lokaldemokratin.