Om några år ska Västerbron få sig ett omfattande lyft för över en miljard kronor. Men redan förra året blev brons gång- och cykelbanor (gc-banor) bredare och fick ny beläggning.

Men när banorna på östra sidan öppnade i augusti 2022 var många cyklister kritiska – gjutasfalten där de skulle åka var ojämn, stenig och fick slipas ner.

Så här såg nya beläggningen på Västerbron ut i augusti 2022. Entreprenören tvingades på egen bekostnad slipa ner det steniga underlaget.

Så här såg nya beläggningen på Västerbron ut i augusti 2022. Entreprenören tvingades på egen bekostnad slipa ner det steniga underlaget.

Olle Anrell

När den västra sidan skulle fixas till menade staden att man lärt sig av misstagen, men delar av entreprenörens arbete blev inte godkänt där heller.

Budgeten för projektet låg på 52 miljoner kronor. Men nu kan Mitt i berätta att åtgärderna som utfördes i fjol är tillfälliga.

Ville inte vänta

Politikerna klubbade breddningen i december 2021. Men parallellt pågick en utredning inför en större renovering. Resultatet från den var inget den dåvarande blågröna majoriteten väntade in.

Ett år senare kom beskedet att de yttersta delarna av bron, där gc-banorna ligger, var i så pass dåligt skick att de inom 10–15 år måste bytas ut helt.

Då var breddningen redan gjord.

– Bedömningen var att nyttan med att bredda gc-banan fram till dess var värd investeringen. Framför allt cykeltrafiken har ökat så pass mycket att den tidigare bredden på gc-banan inte var tillräcklig för dagens och det närmaste decenniets förväntade cykelflöden, säger Sam Victorin, kommunikatör vid trafikkontoret.

De yttersta delarna av Västerbron – där gång- och cykelbanan går måste bytas ut helt om 10-15 år. Den nylagda och kritiserade cykelbanan måste då göras om igen.

De yttersta delarna av Västerbron – där gång- och cykelbanan går måste bytas ut helt om 10-15 år. Den nylagda och kritiserade cykelbanan måste då göras om igen.

Mostphotos

De nya gångbanorna på bron är 1,3 meter bredare än tidigare. Cykelbanorna är 20 centimeter bredare.

När breddningen klubbades i kommunfullmäktige var Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd. Då sa han att Västerbrons konstruktion var i bättre skick än man tidigare hade trott och att större renoveringar kunde vänta om 10-30 år. SD var det enda parti som ville stoppa beslutet och vänta in den större utredningen.

Daniel Helldén (MP), tidigare trafikborgarråd i Stockholms stad.

Daniel Helldén (MP), tidigare trafikborgarråd i Stockholms stad.

Anders J Larsson (pressbild)

"Inte bortkastade pengar"

Den utredningen visade alltså senare att brons yttersta delar var i så dåligt skick att de måste rivas och byggas upp på nytt. Gc-banorna måste göras om.

Varför väntade man inte in den större utredningen?

– Vad tjänstemännen först sa var att hela bron behövde bytas, men när det undersöktes närmare visade det sig att den var i bättre skick än väntat och att större renoveringar var 10–30 år bort. Det var mycket längre än man först tänkt sig. Då gjorde vi bedömningen att breddningen var värd att göra, säger Daniel Helldén.

Med tanke på att allt måste bytas ut inom 10–15 år, skulle man väntat med breddningen?

– Även 15 år är ganska lång tid, i den bemärkelsen att vi får bra cykelflöden som Stockholm behöver nu. Jag ser det inte som bortkastade pengar.

ENKÄT: Var breddningen värd pengarna när arbetet måste göras om inom 10-15 år?

Anders Nilsson, Kungsholmen och Södermalm

Anders Nilsson, Kungsholmen och Södermalm

Victor Malmcrona

Anders Nilsson, Kungsholmen och Södermalm:

– Nej det tycker jag inte. Det gick bra här innan också. Gångbanan var smal och ibland gick fotgängarna ut i cykelbanan, men det fungerade och man kunde cykla två i bredd då också.

– Underlaget har blivit bättre än när det var nytt, men alla cyklar ändå på delen av cykelbanan där det inte är ny asfalt. Och så cyklar många om på gångbanan för att de inte vill göra det på den nya cykelbanan. 

Nina Bennet Crafoord, Kungsholmen

Nina Bennet Crafoord, Kungsholmen

Victor Malmcrona

Nina Bennet Crafoord, Kungsholmen:

– Det var lite svårt att komma förbi med cykeln förut, men det verkar helt sjukt att man måste göra om det. Det känns som slöseri med pengar.

– Jag har inte reflekterat om det blivit bättre än när det var nylagt. Det är alltid uppförsbacke och det kan de ju inte ändra på, haha. Det finns finare cykelbanor i stan och den här är lite guppig, men man är mest koncentrerad på att komma över.

Magnus Mcpheat, Nacka

Magnus Mcpheat, Nacka

Victor Malmcrona

Magnus McPheat, Nacka:

– Ja, det var katastrof förut. I nedförsbackarna kunde vad som helst hända. Det var för trångt och man kunde inte cykla om säkert. Det här är mycket tryggare och mycket bättre.

– Men det är inte oväntat att det ska göras om. Det är uppenbarligen inga cyklister bland de som bygger cykelbanor. Det blir ofta irriterande småfel. Cykelbanan är bättre nu än när det var nygjort, men den är inte lika bra som den skulle kunna vara.

Staffan Lundberg, Kungsholmen (ska flytta till Söder).

Staffan Lundberg, Kungsholmen (ska flytta till Söder).

Victor Malmcrona

Staffan Lundberg, Kungsholmen (ska flytta till Söder):

– Rent egoistiskt är det ju härligt med större plats och att man premierar fotgängare och cyklister framför bilister. Och om 10-15 år kanske man har löst frågan med billigare ytskikt. Man kan ju hoppas det för stadens ekonomi i alla fall.

– Men det har blivit bättre här på bron sedan breddningen och färre interaktioner även om vissa som jobbar med att transportera mat tar sig friheter. Jag kan se med ögat att det var skrovligare i början än vad det är nu.