Måndagen den 13 januari upphörde bildelningstjänsten Volvo On Demand med runt 1 300 bilar efter flera år av förluster.
Samtidigt gick den närmaste konkurrenten – Toyotas bilpool Kinto Share – ut med beskedet att man planerar att fördubbla sin flotta under våren – från runt 1 000 till 2 000 bilar över hela landet.
I Stockholmsområdet kan det innebära en ökning från 650 till en bra bit över 1 000 bilar, enligt Kintos Sverigechef Olof Holmgren.
Majoriteten av bilarna finns i dag i Stockholms innerstad, men även i kommuner som Sollentuna, Sundbyberg, Täby, Haninge och Huddinge.
"Jättebra på kort sikt"
De nya bilarna kommer att placeras ut på platser där Volvo tidigare har stått och där Kintos egen uthyrning har fungerat bra.
– Generellt går det bäst för oss på de platser där det är jobbigast att äga en egen bil, säger Olof Holmgren.
Han medger att expansionen hänger samman med att Volvo nu kastar in handduken.
– Såklart finns den kopplingen. Vi har tidigare planerat för en fördubbling, men det låg tre år bort. Under julhelgen bestämde vi för oss att i stället göra det på sex månader, säger han.
Bilpoolsföretag som Kinto Share får inte hyra p-platser på allmän platsmark, enligt nuvarande lagstiftning. Men för den som använder en bilpoolsbil gäller samma p-regler som för alla andra.
Pressbild
Olof Holmgren beklagar ändå att Volvos tjänst har försvunnit.
– I det korta perspektivet är det jättebra för oss att kunna sätta ut tusen nya bilar. Men långsiktigt hade det varit bättre om vi varit två stora aktörer som kunnat driva den här marknaden, säger han.
Svårt att konkurrera
Bilpoolerna är ett viktigt bidrag till minskad trängsel och bättre miljö i storstäderna, framhåller han. Men han menar att det är svårt att konkurrera eftersom bilpoolerna inte tillåts hyra plats på stadens gator på samma villkor som vanliga bilar.
Parkeringsgaragen och P-däcken dit man hänvisas är betydligt dyrare än vanlig boendeparkering.
– Det skulle också göra stor skillnad om bilpoolerna var mer synliga ute på gatorna, för att skapa medvetenhet om att tjänsterna finns, säger Olof Holmgren.
I Sverige finns en lag som hindrar kommuner att upplåta så kallad allmän platsmark till företag. Han jämför med Danmark, där bilpooler får parkera på gatorna till en årsavgift på bara 200 danska kronor.
MP: Vill främja bilpooler
Men förändring kan vara på väg. Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP) skriver till Mitt i att han gärna vill förbättra villkoren för bilpoolerna:
"Vi har under flera år kämpat för att ändra lagen och göra det tillåtet med differentierade p-avgifter som gör det dyrare för bensin- och dieselbilar, men i stället främjar elbilar och bilpoolsbilar. Vi arbetar också för att göra det lagligt att reservera p-platser för bilpooler längs stadens gator".
Under 2025 ska staden också utreda om det går att omvandla gatumark till kvartersmark på utvalda platser, för att på så sätt ändå göra det möjligt att reservera p-platser för bilpooler, meddelar Lars Strömgren.
Bilpoolspionjärer slår ett slag
för att gå ihop med grannarna
När det går trögt för stora, kommersiella bilpooler behövs de ideella alternativen desto mer. Det menar grannarna som drivit bilpool i Örnsberg i över 20 år. Nästa steg kan bli en lådcykel.
Örnsberg
Det är praktiskt att ha tillgång till en bil ibland, men måste man äga den privat? Nej, svarar medlemmarna i Bilföreningen Vinterviken. Den är något så ovanligt som en ideell bilpool, driven av miljöengagerade invånare i Aspudden och Örnsberg. Runt 20 personer delar på en elbil och en dieselbil som står i två garage.
– Jag har aldrig ägt en bil, vi har kajkat runt med våra barn i lokaltrafiken. Men så kände vi att det kunde vara bra att kunna köra till Ikea eller åka i väg med grovsopor. Därför gick vi med i bilpoolen för fyra år sedan, säger Kristoffer Gunnartz.
Kör en elbil
Mitt i träffar honom och fyra av hans ”bilpoolare” vid en parkering i Örnsberg. Ordföranden Isak Svensson, kommer hit i föreningens elbil. Att kunna erbjuda en elbil är självklart, säger han.
– Vi är i grunden en miljötjänst. Det går åt mycket resurser när bilar tillverkas. Därför är det bättre att dela på dem än att alla har en egen. En bil i en bilpool används också mer. Många bilar står stilla mycket och tar stadsutrymme i Stockholm. Att dela bil sparar utrymme.
De flesta bilpooler drivs kommersiellt. Men alla har inte gått bra. Den största, Volvo on Demand, lägger nu ner på grund av stora förluster. Och Aimo meddelade i höstas att man slutade med sitt flexibla uthyrningssystem, för att satsa på enbart abonnemang.
Då behövs de ideella alternativen desto mer, menar föreningen i Vinterviken. Och man var tidigt ute. Pionjären i gänget, Gösta Ask, startade bilpoolen ihop med en bekant i slutet av 1990-talet.
– Vi fick inspiration av en bilpool i Majorna i Göteborg och ville göra likadant – av miljöskäl och av ekonomiska skäl.
Reportage i Aftonbladet
Då var bilpooler såpass ovanligt att det blev ett reportage i Aftonbladet, som Gösta Ask nu visar upp. ”Poolare är vi allihopa” lyder rubriken. På fotot från 2001 finns poolens första bil, en Citroën Berlingo, med. Den köptes på kredit av en bilhandlare i Sätra.
Så småningom skaffade de en bil till. Ett tag hade de tre, nu är det två igen. Medlemmarna hjälps åt med dem. Man turas om med däckbyten, tvättning, besiktningar, reparationer och annat.
– Att ha en bil kan vara en börda men vi hjälps åt. Det är trevligt och ger en känsla av gemenskap. Det här är roligare än att äga bil själv, säger Kristina Hållén.
Fast mindre flexibelt förstås. Båda bilarna kan ju vara uthyrda när man vill ha dem.
– Vill man göra spontana utflykter på helgen kan det vara svårt. Man måste ha framförhållning. Det gör att ens bilåkande blir mer planerat. Det känns bra. Det går emot konsumtionssamhällets mönster, säger Dan Håfström.
Utreder lådcykel
Nu vill föreningen växa, berättar gänget på parkeringen. Nästa investering kan bli en eldriven lådcykel, i linje med den miljöprofil man värnar om.
– Vi utreder det. En lådcykel kan ju till exempel vara bra om man vill åka och storhandla. Det ger möjlighet att leva mer miljövänligt, säger Isak Svensson.
Att ha en bil kan vara en börda men vi hjälps åt.
Så finansieras ideella bilpoolen
Bilföreningen i Vinterviken finansieras med både medlemsavgift och en insats som man får tillbaka om man går ur. Sedan får man hyra bil till en billig timtaxa.
Allt arbete utförs ideellt. Alla pengar går till bilarna – skötsel, försäkringar, drivmedel med mera.
Bilarna är köpta med lån.
En annan ideellt driven bilpool är Bilpool Stockholm som har ett 11–12 bilar runt om i Stockholm.
Källa: Bilföreningen Vinterviken, Bilpool Stockholm
Volvo skrotar sin bildelningstjänst
Bildelningsjätten Volvo On Demand läggs ner. Trots stor efterfrågan har de inte lyckats bli lönsamma.
Sveriges, och Stockholms, största bildelningstjänst Volvo On Demand avvecklas nästa år.
Tjänsten lanserades i Stockholm 2019, och året därpå i Göteborg och Malmö. Men egentligen har bilpoolen funnits i 20 år, först under namnet Sunfleet, och sedan M.
Men Volvo On Demand, som tillhandahålls av ett dotterbolag till Volvo Cars, blev aldrig lönsamt.
– Det beror på en mer utmanande ekonomisk miljö som resulterat i ökade kostnader för att driva tjänsten med den kvalitet som Volvo Cars kräver och våra kunder kan förvänta sig, skriver presschef Magnus Holst i ett mejl.
Går back
Trots att omsättningen ökat år för år, och var uppe i 241 miljoner kronor förra året, har resultatet aldrig legat på plus. 2023 gick bolaget back med över 45 miljoner kronor.
Tjänsten hålls öppen för bokningar fram till den 13 januari, och stängs sedan.
Volvo On Demand har ett 50-tal anställda.
– Processerna är fortfarande pågående, men de kommer tyvärr att varslas om uppsägning.
Bildelning är en tuff bransch. Även Aimo Share har kastat in handduken och i stället övergått till en prenumerationstjänst. Samtidigt har OKQ8 gett sig in i branschen, genom att ta över Move Abouts bilpooler.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
"Tråkigt"
Victor Bärring vid Gröna mobilister menar att antalet bilpoolsbilar är för få för att upplevas som tillräckligt tillgängliga.
– Volvo On Demand har fungerat väldigt bra, så det är tråkigt att tappa dem, säger han.
Det finns 3 395 bilpoolsbilar i Sverige enligt bilstatistikföretaget Vroom, och det finns ett tiotal kommersiella aktörer, inklusive den privata tjänsten Gomore där privatpersoner hyr ut sin bil. Utöver det finns många mindre bilpooler där grannar gått ihop om bilar.
– Bildelning är inte på den nivå där den borde vara. Det är för billigt att ha bil i Sverige. Vi vill ha vår egen bil. Det krävs stora förändringar i vårt tänk, eller ekonomiska incitament, för att bildelningen ska öka, säger Victor Bärring.
Det skulle kunna handla om högre skatter, som i Danmark, eller att den 25-procentiga momsen på bildelning sänktes till de sex procent som gäller för kollektivtrafik, menar han.
Det är för billigt att ha bil i Sverige.
Stor fordonsflotta
Volvo On Demand tillhandahålls av Volvo Car Mobility Sweden AB, ett dotterbolag till Volvo Cars.
Det är Sveriges största bildelningstjänst med 1 296 bilar i fordonsflottan enligt årsredovisningen för 2023, med bilar från Volvo och Polestar.
Källa: Volvo Cars, Gröna mobilister
Volvo On Demand hette tidigare M. Nu läggs tjänsten ned.
Fredrik Hjerling