I Enebyberg träffar vi kompisarna Wilhelm Strömgren, 19, Liam Gabrielsson, 19, från Täby och William Österman, 18, från Danderyd som kör runt i norrort efter skoltid och på helger och byter däck hemma hos folk.

En vit Audi står på uppfarten hos en kund. Vinterdäcken ligger på backen, verktygen är redo. Det är tidigt på morgonen och om en stund ska de vara tillbaka i plugget.

– Det är betydligt enklare att byta däck under våren, än nu i vintersäsongen. Idag är det bra väder, men det är annars inte så kul att sitta i slasken och jobba, säger Wilhelm.

Är det en förlorad kunskap hos bilägare, att byta däck?

– Både och. Många vet hur man gör, men det är ofta två anledningar att de ringer till oss. Antingen att de tycker det är kul att supporta oss, eller inte har tid, säger William och tillägger:

– Båda anledningarna är ju bra för oss.

Hjälpte en granne

De tre vännerna känner varandra sedan moppeåren och har ett gemensamt intresse att meka. De senaste tre säsongerna har de åkt runt till grannar, bekanta och andra och bytt däck - för en billig penning.

Idén kom till under ett samtal mellan Liam och hans pappa.

– En granne till familjen som var lite äldre, behövde hjälp. Att byta däck kan vara ganska krävande fysiskt speciellt om du är äldre. Då kom vi på att jag kunde hjälpa till, säger Liam.

Sedan de satte igång har de fått allt fler och fler kunder. Från Nora till Djursholm, Täby upp till Gillinge. I våras när det var som mest bytte de däck på 30 bilar på en vecka. Många väntar in i sista sekunden.

– När första snön kommer är det som mest, säger Liam och tillägger:

– Det är bra med framförhållning, då blir det inte så stressigt om du ska göra det själv, och du slipper köerna på verkstaden.

De har funderat på att utveckla sin verksamhet.

– Men det är inte direkt lönsamt. Vi gör det mest för att det är kul att göra något ihop och att kunna hjälpa andra. Det känns alltid bra efteråt, säger Wilhelm.

Byt i tid

De kommer med flera tips till bilägare. William understryker att en momentnyckel kan vara en bra investering.

– Då kan du räkna ut precis hur mycket du ska dra åt muttrarna. Det är ofta att man drar åt för mycket annars, vilket inte är ovanligt i verkstäderna där man har starkare verktyg.

– Då blir det jäkligt jobbigt när du ska byta igen, säger William.

Att byta i tid, göra det på rätt sätt och inspektera däckmönstren är viktigt. Inte bara för säkerheten.

– Det har hänt att däcken har mönster som på en formell 1-bil. Alltså inga alls. Det är inte bra, det kan bli en väldigt kostsam historia. Då säger vi till att det är dags att byta, säger Liam.

Ett däck i taget

Något som många inte heller gör är att kolla däcken efter bytet.

– De flesta har ett fälgkors i sin bil. Dra åt bultarna lite efter att du kört en eller två mil, säger William.

Ett däck i taget byts ut mot ett nytt på den via Audin. Efter knappa tio minuter är de klara. Det är dags att dra vidare till plugget.

Hur gick det här?

– Inga problem. Vi bytte på den här i våras, så det gick hur bra som helst, säger Wilhelm.