Pendeltågstrafiken har i vinter präglats av personalbrist, förseningar, tekniska problem och inställda avgångar. Det märks på Spånga station – här kan även stillastående rulltrappor och en svinkall vänthall läggas till. Antalet klagomål vid stationen var i januari i år de flesta under någon enskild månad sedan minst år 2015. Det är så långt tillbaka SL kan se i sina system, får Mitt i veta när vi begär ut uppgifter.

"Rulltrappan fungerar aldrig"

Hanne Wrengler från Kälvesta och hennes vän Britt från Hässelby är två personer Mitt i träffar på stationen. Hanne tar varje vecka pendeln från Spånga station.

– Det var mycket strul in till Odenplan härom veckan, säger hon.

– Och rulltrappan upp till stationen fungerar aldrig. Sedan drog man ju in varannat tåg under en period i vinter. Då blev tågen smockfulla.

Det är svinkallt ute. Men, även här inne.

– Det är iskallt. Man borde inte behöva stå och frysa inne i en vänthall. Det borde de göra något åt. Det är kallt och dragigt, säger Britt.

Antalet klagomål från resenärerna vid Spånga station var i januari månad de flesta under en enskild månad på minst åtta år.

Antalet klagomål från resenärerna vid Spånga station var i januari månad de flesta under en enskild månad på minst åtta år.

Filip Magnusson

Vill ha bättre vänthall

Vännerna ska ta tåget till Bålsta.

– Det är första gången jag åker i år. Själva tåget verkar gå enligt tid, så inga problem där. Men folk frågade mig precis om tåget går som det ska. Så man förstår att det varit problem, säger Britt.

En annan kvinna från Kälvesta, som inte vill ha sitt namn i tidningen, ställer sig upp efter att ha suttit på en av bänkarna en bra stund. Hon ser ut att frysa.

– Det är under all kritik känner jag, säger hon.

– Ända sedan man rev gamla stationshuset 1975 och byggde den här plåtbyggnaden har det blivit värre. Rulltrappan har väl still stilla i ett halvår? I Jakobsberg har de en härlig vänthall när man kommer med bussen. Det är som dag och natt jämfört med detta.

Vännerna Hanne Wrengler från Kälvesta och Britt från Hässelby vid Spånga station.

Vännerna Hanne Wrengler från Kälvesta och Britt från Hässelby vid Spånga station.

Filip Magnusson

Färre avgångar på grund av personalbrist

Många resenärer står och väntar med hörlurar på. Det är blött på vänthallens golv från snöslasket. Ett meddelande hörs i högtalarsystemet: "Färre avgångar på grund av personalbrist".

Rulltrappan från busstorget till stationen har stått stilla sedan i maj 2022, visar det sig. Även den andra rulltrappan, ner till spåren, är avstängd denna dag. En 35-årig kvinna från Bålsta som dagligen pendlar till Kista står inne i vänthallen. Hon gillar Spånga station.

– Jag tycker faktiskt det fungerar helt okej. Jag började pendla via Spånga i oktober och det har gått bra för mig, säger hon.

"Färre avgångar på grund av personalbrist", hörs på nytt från högtalarna.

Förseningsersättning ett vanligt ärende

Vi frågar Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL, om vad som gör att statistiken sticker ut.

– I december 2022 hade vi reducerad trafik på grund av personalbrist hos MTR. Och ärendena i januari beror till stor del på den reducerade trafiken.

Får ni mycket klagomål på rulltrappan och kylan?

– Det har varit en hel del klagomål på rulltrappan. Den var avstängd i nästan ett år. Men det finns inga planer på att höja värmen i vänthallen, tipset är att stå så långt in i vänthallen som möjligt, där det är som varmast, säger Nordenswan.