Redan idag är det många som cyklar i Stockholms reservat, trots att det på de allra flesta vägar och stigar inte är tillåtet.

Nu ändrar staden på reglerna och släpper in cyklarna i stadens alla reservat – men bara på utpekade sträckor.

Ska förhindra gräl

Genom att göra det tydligt vilka sträckor som cyklisterna får åka på hoppas trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) att onödiga bråk mellan gående och cyklande om vem som har rätt att röra sig i reservaten kan undvikas.

Nya skyltar vid reservatens entréer med kartor ska visa var cykling är tillåtet. Det ska också sättas upp skyltar som påminner cyklisterna om hur de ska bete sig när de kör i skogarna.

– I dag blir det konflikter när man inte känner till vad som gäller. Jag tror att det är få som cyklat i reservaten som har vetat om förbudet. Nu blir det klart och tydligt var de får cykla och vi slipper den här osäkerheten, säger Daniel Helldén.

Ökat slitage under pandemin

Under pandemin, när besökstrycket i naturreservat har stigit, har också slitaget på naturen ökat.

https://www.mitti.se/nyheter/sa-gick-det-nar-stockholmarna-blev-skogsmullar/repubp!LV49LjES3DviJhfAK4d7g/

Med den nya skyltningen på plats hoppas staden styra bort cyklingen från stigar i mer känsliga delar av reservaten som behöver skyddas.

– En oreglerad cykling, som vi har här och var, sliter på naturreservaten. Nu vill vi minska slitaget på den känsliga naturen men också ge cyklisterna en upplevelse. I Nackareservatet vet vi till exempel att det är mycket cykling ut i terrängen. Där kommer vi att tillåta stigcykling på en del platser där det är hållbart, säger Daniel Helldén.