Priserna på livsmedel fortsätter att rusa. Det visar en färsk mätning från Matpriskollen, som larmar om en rekordstor ökning i februari med 2,5 procent jämfört med månaden innan.

Prisökningen på mat är den högsta någonsin sedan jämförelsesajten började mäta 2015. Produkter som välling och riskakor sticker ut, men matvaran som ökade allra mest i pris hittas i grönsakshyllan.

Det har Kinichi från Bollmora märkt som står och jämför paprikor i butiken. Den ökade med hela 26,5 procent från januari.

– I första hand tittar jag alltid på den billigaste sorten. Den här paprikan kostar 91 kronor kilot. Det är galet dyrt, men i dag ska jag göra gulasch och då måste jag ha paprika. Spetspaprikan är billigare, men det ger en helt annan smak.

Han väljer tillslut en medelstor, högröd paprika och lägger den i korgen. Den går på 24 kronor.

Två billigaste kassarna

Men är man på jakt efter billig mat ska man åka till Tyresö. Här finns två butiker som kvalat in på PRO:s topp 10-lista över billigaste matkassarna i Stockholm 2022.

En av dem är ICA Kvantum i Tyresö centrum med sin matkasse på 1070,07 kronor.

Enligt butikschef Malin Andersson beror detta på att butiken har valt att göra en lite annorlunda prissatsning i ekonomiskt tuffa tider.

–Vi har länge arbetat mot att vara schyssta mot kunderna på olika sätt. Det vi hade kvar var priset, så när övriga butiker följde utvecklingen i att höja priserna valde vi förra året istället att sänka dem.

"Jag handlar mycket på extrapris, men det har jag gjort i många år och det får bestämma lite vad jag ska äta i veckan. Man måste vara lite om sig och kring sig. Nu tänkte jag testa den här kebaben till exempel, annars lagar jag mycket grytor.", säger Barbro Kandenrot från Granängsringen.

"Jag handlar mycket på extrapris, men det har jag gjort i många år och det får bestämma lite vad jag ska äta i veckan. Man måste vara lite om sig och kring sig. Nu tänkte jag testa den här kebaben till exempel, annars lagar jag mycket grytor.", säger Barbro Kandenrot från Granängsringen.

Angie Gray

Sänkningen omfattar mest basvaror, till exempel kött, djupfryst, mejeri, blöjor.

– Tittar du på ett vanligt paket nötfärs på 1,6 kilo så ligger de flesta runt 120 kronor kilot, vi på 99,95. I dagsläget ser vi en positiv kundutveckling och en ökad försäljning, så vi har inte känt av den negativa delen av inflationen utan tvärt om, säger hon.

"Saknar färska bär"

Här märker man att allt fler kunder tänker med plånboken.

– Vi säljer jättemycket annonsvaror och av vårt eget lågprismärke Ica Basic. Annars tycker vi att folk fortfarande frågar mycket efter ekologiskt, svenskt kött och så vidare. Folk unnar sig fortfarande delikatesser och dyrare varor, men vi märker att vardagslyxen har minskat.

Butikschefen Malin Andersson märker att allt fler kunder tänker med plånboken när kampanjvarorna säljer som smör.

Butikschefen Malin Andersson märker att allt fler kunder tänker med plånboken när kampanjvarorna säljer som smör.

Angie Gray

Barnfamiljen Saga Pettersson och Christopher Hellman från Bollmora berättar att de haft svårt att anpassa sig till att handla billigare.

– Vi har testat lite nya bearnaisesåser och så vidare men de var inte bra, så vi håller oss till de produkter vi är vana vid. Något jag saknar är färska bär, det hade vi alltid hemma förut men nu är det helt enkelt för dyrt, säger Saga Pettersson.

Kampanjvaror lockar

Den billigaste matkassen i Tyresö finns på Willys i Bollmora: 1027,22 kronor kostar den och kvalar in som tredje billigaste livsmedelsbutiken i hela Stockholm. Enligt dem är man den vinnande matkedjan i inflationens spår.

– Vi har fått fler unika kunder än vi haft tidigare år. Vi har inte gjort något speciellt för att pressa priserna, att ha Sveriges billigaste matkasse är ju vårt koncept och vi har alltid skyltat med billiga priser. Sen har alla priser såklart höjts i och med inflationen, det som ökat mest är produkter som mejeri, kött och chark, säger Johan Westberg, teamchef på färskavdelningen.

Enligt honom har intresset för extrapriser exploderat.

– Kampanjvarorna tar snabbare slut i dag och vi måste beställa in i mycket större mängder. Annars ser vi ingen större ändring i kundernas köpmönster, jag tror till exempel att de som vill ha ekologiskt fortsätter handla ekologiskt. Vi fokuserar mycket på basvaror och det är ju det som säljer nu.

Jessica Jansson med dottern Nellie, Bollmora: "Vi kollar noga igenom reklambladet som kommer varje måndag och handlar mycket därifrån. Vi äter mer vegetariskt för att det är billigare och har bytt ut vanlig färs mot vegofärs. I många fall är det vegetariska faktiskt godare. Och så testar vi lite nya billigare märken, på blöjor till exempel, så får man se om de funkar lika bra."

Jessica Jansson med dottern Nellie, Bollmora: "Vi kollar noga igenom reklambladet som kommer varje måndag och handlar mycket därifrån. Vi äter mer vegetariskt för att det är billigare och har bytt ut vanlig färs mot vegofärs. I många fall är det vegetariska faktiskt godare. Och så testar vi lite nya billigare märken, på blöjor till exempel, så får man se om de funkar lika bra."

Angie Gray

Eva Sjöström, Farmarstigen: "Jag har bytt till billigare varianter på en del städprylar och hygienartiklar, där testar jag hellre nya märken än på mat. Men jag köper mindre grönsaker nu för att det har blivit så dyrt, något man annars alltid vill ha hemma. Och dyra dessertostar, charkbricka och annan vardagslyx känner man inte att man har råd att unna sig längre."

Eva Sjöström, Farmarstigen: "Jag har bytt till billigare varianter på en del städprylar och hygienartiklar, där testar jag hellre nya märken än på mat. Men jag köper mindre grönsaker nu för att det har blivit så dyrt, något man annars alltid vill ha hemma. Och dyra dessertostar, charkbricka och annan vardagslyx känner man inte att man har råd att unna sig längre."

Angie Gray