"Vi måste verkligen kunna fakturera". Så uppfattade flera MTR-anställda signalerna från företagsledningen hösten 2022, enligt en intern utredning som Mitt i har tagit del av.

Utåt hette det att man prioriterade säkerheten. Men den ekonomiska pressen bidrog till att man skickade ut dussintals pendeltåg i trafik, trots att flera delar av det säkerhetsklassade underhållet inte var utfört.

Kollar sköts upp

Vissa underhållspunkter ströks över eller sköts upp. Andra klarmarkerades trots att de aldrig utförts. Stor osäkerhet rådde hur underhållet skulle skötas för nödstopp, bromsventiler och farthållningssystem.

En arbetsledare inom MTR meddelar i ett mail vilka punkter som kommer att restmarkeras, det vill säga skjutas upp.

En arbetsledare inom MTR meddelar i ett mail vilka punkter som kommer att restmarkeras, det vill säga skjutas upp.

Ur MTR:s utredning

Det var aldrig någon fara för trafikanterna, understryker utredaren Daniel Lock, säkerhetschef inom dotterbolaget MTR Tech.

– Ingenting var trasigt. Och den värsta konsekvensen skulle vara att tåget inte hade gått att köra ut från depån. Men det är klart att det inte var bra att vi inte följde processerna.

Ingen koll: trots att tåget kört i sex år

Det var han som slog larm i början av september 2022, sedan en produktionschef på depån i Bro hade upptäckt ett antal märkliga avvikelser.

Vid en stickprovskontroll såg produktionschefen att underhållspunkten "kalibrering av ETCS-accelerometer" var överstruken. ETCS-accelerometern är en av tågets tre signalsystem som skickar information om tågets hastighet.

Det visade sig att denna kalibrering aldrig någonsin hade gjorts, eftersom verkstadspersonalen inte visste hur man gjorde. Då hade de aktuella tågen – X60B – varit i drift i sex år.

39 fordon fastnade i kontrollen

Vid närmare kontroll uppdagades att det fanns fler liknande underhållspunkter som hade rapporterats som klara i systemet, trots att de inte hade utförts. Andra punkter hade strukits över eller flyttats fram i strid med regelverket.

Totalt upptäcktes 94 underhållspunkter på 39 fordon som hade hanterats felaktigt, varav hälften var säkerhetsklassade.

Säkerhetschefen Daniel Lock slog larm. Han fick i uppdrag att intervjua den inblandade personalen och gå igenom deras mailväxling för att hitta svar på frågan: hur kunde detta ske?

I sin rapport presenterar han flera faktorer som spelat roll: hög arbetsbelastning, brist på reservdelar, konstant stress och hög omsättning av chefer.

Det fanns också en arbetskultur som levt kvar från tiden före MTR, där det ansågs normalt att bortse från vissa underhållspunkter. Att säkerhetsreglerna hade skärpts sedan dess var inget som hade sjunkit in.

Chefer sände fel signaler

Och detta berodde, menar utredaren, i sin tur på organisationens starka fokus på att få ut fordonen i trafik. Det var det som belönades och uppmuntrades av cheferna. Det skickade ut signaler som ökade risken att göra fel.

"Låg acceptans för att prioritera systematiskt säkerhetsarbete framför daglig produktion", kallar Daniel Lock det i sin rapport.

"Det är allmänt känt i alla led, chefer som produktionspersonal, att MTR har stora ekonomiska utmaningar och att det finns ett samband mellan att leverera fordon till trafik och att kunna fakturera", skriver han också.

– Jag tror inte att någon medvetet fattade beslutet att åsidosätta säkerheten. Men det fanns en obalans i kommunikationen, säger Daniel Lock.

Nya bud: säkerheten först

Sedan rapporten landade för ett år sedan har mycket förändrats. Samtliga skärpningar av rutiner och kontrollsystem som han föreslog har genomförts. Idag är det säkerheten som sätts främst, ingenting annat, menar Daniel Lock.

– Det är det vi nu kommunicerar internt och det behöver vara övertydligt i alla led: att ekonomin aldrig får spela en roll när det gäller prioriteringar som berör säkerheten, säger han.

Nya glädjeprognosen: Då löser sig pendeltågsstrulet

En spricka i en växel har skapat kaos för pendeltågsresenärer i dagar. Prognosen var att den skulle vara lagad först om en vecka. Nu kommer Trafikverket med bättre besked.

På Trafikverkets hemsida står det att felet ska vara löst klockan 05 i morgon den 8 december.

Växelfelet har tvingat pendeltåg att köra på ett spår vid Stockholm Odenplan, vilket lett till en neddragning med 25 procent av trafiken.

Pendeltågen samsas på ett spår vid Odenplan.

Pendeltågen samsas på ett spår vid Odenplan.

Most Photos

Nya glädjeprognosen: Då löser sig Pendeltågsstrulet

Växelspricka vid Odenplan