Den 28 april, efter nästan två månader av pendeltågskaos, beslöt SL att sänka ribban för tågbolaget MTR. Fram till den sista oktober räcker det att MTR kör 90 procent av den normala trafiken för att uppfylla sitt avtal.

– Vi gör det för våra resenärers skull, för vi ska kunna ha tidtabeller som är förutsägbara, säger Claes Keisu, presskommunikatör på Trafikförvaltningen.

Konsekvensen blir att MTR får drygt 23 miljoner kronor i mindre i grundersättning för perioden april-oktober, vilket alltså blir en besparing.

Kan inte ta ut straffavgift

Uppgörelsen innebär samtidigt att SL inte kan ta ut någon straffavgift för den trafik som faller bort över 90-procentsnivån – vilket man hade kunnat göra om beställningen hade legat kvar på 100 procent. Hittills i år har MTR:s viten legat på 57 miljoner.

Vad den ändrade beställningen betyder sammanräknat i kronor och ören vill inte SL säga idag, eftersom man inte vet hur mycket trafik MTR kommer att leverera i slutändan.

– Vår uppgift är inte att maximera vitena, utan att ta ansvar för våra resenärer. Det kostar eventuellt några miljoner extra, men det är det värt för att få förutsägbarhet, säger Claes Keisu.

Skälet att MTR inte kan köra full trafik är en brist på lokförare som har förvärrats av konflikten kring avvecklingen tågvärdarna. Många lokförare har vägrat att köra pendeltågen utan tågvärd ombord, eftersom de anser att det äventyrar säkerheten.

Konflikten kring avvecklingen av tågvärdarna, som bland annat ledde till en vild strejk i april, har förvärrat personalbristen.

Konflikten kring avvecklingen av tågvärdarna, som bland annat ledde till en vild strejk i april, har förvärrat personalbristen.

Petter Beckman

I september träder ett stort antal nyutbildade lokförare i tjänst inom pendeltrafiken, berättar Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltåg.

– Vårt mål är att komma upp till 100 procent redan tidigare än den sista oktober, säger han.

"Pengarna tillbaka till resenärerna"

Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) tycker det är fel att låta MTR slippa viten för den uteblivna trafiken.

– Pengarna för pendelkaoset borde gå tillbaka till resenärerna som kompensation, säger han.

Vänsterpartiets talesperson i trafikfrågor Anna Sehlin är också kritisk.

– Om vi drivit trafiken i egen regi hade vi haft en helt annan transparens och bättre kunskap om personalläge och trafikplanering, säger hon.

Under perioden 23 juni-20 augusti går pendeln enligt sommartidtabell, vilket inte påverkas av neddragningen.