LJUSET I TUNNELN. Arbetena med nya tunnelbanelinjerna pågår hela sommaren, men vissa sprängningsarbeten har paus. Foto: Region Stockholm

Ingen semester för nya tunnelbanan

Tunnlarna för de nya tunnelbanelinjerna till Barkarby, Arenastaden, Södermalm, Nacka och Söderort tar sig fram, meter för meter, även i sommar. Här är vad som pågår medan Stockholm tar semester.

  • Publicerad 05:04, 2 jul 2021

Bygget av nya tunnelbanan tar inte semester. Arbetena pågår som vanligt, men själva tunneldrivningen, med sprängningar och borrningar, gör upphåll på några platser.

Gul linje till Arenastaden

Ingen tunneldrivning vid Norra stationsgatan vecka 30-31. Arbeten som pågår är sprängningar i Rudviken för arbetstunnel till nya stationen Södra Hagalund.

Blå linje till Barkarby

Ingen tunneldrivning vid Veddesta vecka 29-31. Uppställningsspår för tåg byggs samt schakt för rulltrappor och hissar till tunnelbaneuppgångarna, där sprängningar nu sker ovan jord. Vid Robothöjden sprängs tunnlar samt plattformsutrymme för station Barkarbystaden. Tunneldrivning sker även i riktning mot Akalla.

Debatt: Påbörja tunnelbana till Bromma

Blå linje till Nacka

I Sickla byggs arbetstunnlar vid Nacka station och Sickla industriväg, där Sickla stationshus med entréer till tunnelbanan ska byggas. På Värmdövägen vid Nacka station är ett körfält stängt. Busshållplatsen i riktning mot Slussen är indragen vecka 25-26. I Järla byggs arbetstunnel för spårtunnlar och nya Järla station. Vid Skvaltan byggs arbetstunnel för spårtunnlar och nya Nacka station.

Här byggs Sveriges längsta rulltrappa

Blå linje över Södermalm

Ingen tunneldrivning för arbetstunnel vid Londonviadukten vecka 28-31. Den har nu nått platsen för nya station Sofia under Stigbergsparken. Parken hägnas in inför byggstart av stationen i augusti. Spårtunnlar drivs söderut mot Hammarby kanal. Tunneldrivningen för arbetstunneln från Hammarby fabriksväg till nya stationen Hammarby kanal ligger nere vecka 28-31. På Blasieholmen schaktas öppningen till en befintlig arbetstunnel fram.

Blå linje till Söderort

Ingen tunneldrivning för arbetstunnel vid Sundstabacken vecka 28-31. Inne i station Gullmarsplan pågår rivning för hissar ner till den nya plattform för grön linje som ska byggas. Men inga arbeten i stationen vecka 28-31. Vid Sockenplan byggs spår- och servicetunnel till nya stationen Slakthusområdet. Nya uppgångarna vid Gullmarsplan och Mårtensdal sprängs ut.

Så kan nya t-banelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö dras

Depå i Högdalen

Arbetstunnel sprängs ut intill Örbyleden för att bygga spår till Högdalendepån, som byggs ut för att härbärgera alla nya tåg som ska till när de nya linjerna tas i bruk.

När allt är klart kommer det att finnas tre mil nya spår och 18 nya stationer. Trafikstart för blå linje till Barkarby planeras till 2026 och till Nacka/Söderort 2030. Beräknad trafikstart för gula linjen är 2028.

Tunnelbaneutbyggnaden får högsta betyg i hållbarhet