I Hässelby-Vällingby och Bromma finns ett antal platser där skateboardåkare kan åka, bland annat i Smedshagen i Hässelby och Tranbergsparken i Bromma. Men i områdena finns inga skateparker i betong till skillnad från i exempelvis söderort där nio parker i betong eller inslag av betong finns.

– Skatebetongparker visar att du satsar långsiktigt på skateboarden. De är mer hållbara och ger också mindre ljud, säger Katta Sterner som är generalsekreterare i Sveriges Skateboardförbund.

Har jobbat för betongpark

Mitt i träffar skateentusiasten och pappan Johan Sandén, dottern Hilma och hennes kompis Edit vid Rhinoanläggningen i Smedshagen. Förutom dem är enbart sparkcykelåkare på plats. Enligt Johan Sandén är anläggningen en av felsatsning.

Sandén berättar att han i flera år har jobbat för få en skatebetongpark med inslag av asfalt till Bromma. Först genom en förening. Johan som hållit workshops i skateboard jobbar nu mestadels solo för att yngre barn och åkare på mindre avancerad nivå ska ha en plats att åka på. Men han upplever ingen framgång varken i Hässelby-Vällingby eller i Bromma.

– Det hade varit ramaskri om det sett ut så här när det gäller andra sporter, säger Johan Sandén.

Från budget till dyrt

Prislapparna för en anläggning varierar kraftigt. Skatebetongparken i Högdalen, som är ett turistmål, gick loss på cirka 30 miljoner kronor. Mindre skateparker där en asfaltsyta kompletteras med betongelement går att bygga för under 1 miljon kronor (se faktaruta).

– Du måste inte göra en dyr park som till exempel "Rålis". Platsbygger du dem måste du heller inte ha en kvadratisk yta. Du kan bygga avlångt men också utnyttja nivåskillnader i marken, säger Johan Sandén.

Har inga planer

Enligt stadsdelsförvaltningarna i Hässelby-Vällingby och Bromma finns dock inga planer på några skatebetongparker.

"Det finns inga beslut om att exempelvis betongskateanläggningar ska finnas i alla stadsdelar eller områden i Stockholm. Det är en idrottspolitisk fråga." skriver Tiina Kaski Koivunen som är chef för lokal- och parkenheten i Bromma i ett mejl till Mitt i.

Och fortsätter:

"En stadsdel kan dessvärre inte erbjuda anläggningar för alla olika typer av fritidsaktiviteter även om viljan finns. Dessutom ligger Bromma nära till betongskateparken i Rålambshovsparken".Även Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning påpekar att många intressen ska vägas samman. Dessutom lyfter man fram att skateanläggningarna mest används av pojkar samtidigt som man måste jobba för att aktivera andra ungdomsgrupper.

Ingen har översikten

Enligt idrottsförvaltningen har ingen ett översiktsansvar för hur skateanläggningar ligger inom Stockholms stad.

Är det rimligt Hässelby-Vällingby och Bromma är en kal fläck på skatebetong-kartan?

– Om det finns önskemål och efterfrågan av skateytor i Hässelby-Vällingby och Bromma ska staden så klart ta med det i planeringen, men samtidigt kan det finnas många andra önskemål också. Prioriteringen sker lokalt i varje stadsdel, säger idrottsborgarrådet Karin Ernlund (C).

Stadsdelsnämndens ordförande Bo Arkelsten (M) berättar att han tidigare haft uppfattningen att det främst är centrala förvaltningar som haft ansvar för att bygga skateparker.

– Det här är något vi får reda ut och undersöka möjligheten för, säger Bo Arkelsten.