Enligt Johan Sandén är anläggningen i Smedshagen feldimensionerad och lämpar sig inte endast för avancerade åkare. Både nybörjare och avancerade åkare kan ha nytta av en mindre skatepark i betong med lägre hinder menar han. "De ger heller ingen basig resonans som ihåliga ramper." Foto: Stefan Källstigen

Ingen betong i sikte för skejtarna på gröna linjen

I Stockholmsområdet finns ett 30-tal skateparker i betong. Men ingen i varken Hässelby, Vällingby eller Bromma vilket Sveriges skateboardförbund uppmärksammat. "Snedfördelningen blir bara mer obegriplig ju mer jag tänker på det," säger Hässelbybon och entusiasten Johan Sandén.

  • Publicerad 19:18, 7 jun 2021

I Hässelby-Vällingby och Bromma finns ett antal platser där skateboardåkare kan åka, bland annat i Smedshagen i Hässelby och Tranbergsparken i Bromma. Men i områdena finns inga skateparker i betong till skillnad från i exempelvis söderort där nio parker i betong eller inslag av betong finns.

– Skatebetongparker visar att du satsar långsiktigt på skateboarden. De är mer hållbara och ger också mindre ljud, säger Katta Sterner som är generalsekreterare i Sveriges Skateboardförbund.

Har jobbat för betongpark

Mitt i träffar skateentusiasten och pappan Johan Sandén, dottern Hilma och hennes kompis Edit vid Rhinoanläggningen i Smedshagen. Förutom dem är enbart sparkcykelåkare på plats. Enligt Johan Sandén är anläggningen en av felsatsning.

Skateanläggningar i dag

Hässelby-Vällingby

Smedshagen: Anläggning av typen Rhino.

Hässelängen: Liten skateramp.

Ådalen: Liten skateramp.

Bromma

Tranebergsparken: Fyra ramper.

Solviksängen: Fyra ramper

Björklunds hage: En ramp.

Visa merVisa mindre

"Mindre ramper är roligare än den här" säger Hilma Sandén har börjat åka skateboard igen efter ett uppehåll. "I min klass är det bara tjejer som åker." Sporten är annars mansdominerad. Foto: Stefan Källstigen

Så mycket kostade betongen

30 miljoner kronor kostade skatebetongparken i Högdalen som stod klar 2010.

725 000 krono kostade Drakenbergs skatepark på Södermalm som stod klar 2017.

775 000 kronor kostade skateparken i Östberga som stod klar senaste året. Byggd i ett samarbete mellan Fryshuset och Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning.

Av skateparkerna i Stockholm har Stockholms stads idrottsförvaltning enbart finansierat anläggningen i Högdalen.

Visa merVisa mindre

Skatebetongparken i Högdalen kostade 30 miljoner kronor att bygga. Foto: Most Photos

Den nyanlagda skateparken i Östberga kostade 775 000 kronor. Fryshuset stod för nästan hälften av kostnaden och designen av banan. Foto: Anders Björklund

Skatebetongparken i Rålambshovsparken kostade 7,1 miljoner kronor att bygga. Foto: Most Photos

Sandén berättar att han i flera år har jobbat för få en skatebetongpark med inslag av asfalt till Bromma. Först genom en förening. Johan som hållit workshops i skateboard jobbar nu mestadels solo för att yngre barn och åkare på mindre avancerad nivå ska ha en plats att åka på. Men han upplever ingen framgång varken i Hässelby-Vällingby eller i Bromma.

– Det hade varit ramaskri om det sett ut så här när det gäller andra sporter, säger Johan Sandén.

Från budget till dyrt

Prislapparna för en anläggning varierar kraftigt. Skatebetongparken i Högdalen, som är ett turistmål, gick loss på cirka 30 miljoner kronor. Mindre skateparker där en asfaltsyta kompletteras med betongelement går att bygga för under 1 miljon kronor (se faktaruta).

– Du måste inte göra en dyr park som till exempel "Rålis". Platsbygger du dem måste du heller inte ha en kvadratisk yta. Du kan bygga avlångt men också utnyttja nivåskillnader i marken, säger Johan Sandén.

Har inga planer

Enligt stadsdelsförvaltningarna i Hässelby-Vällingby och Bromma finns dock inga planer på några skatebetongparker.

"Det finns inga beslut om att exempelvis betongskateanläggningar ska finnas i alla stadsdelar eller områden i Stockholm. Det är en idrottspolitisk fråga." skriver Tiina Kaski Koivunen som är chef för lokal- och parkenheten i Bromma i ett mejl till Mitt i.

Och fortsätter:

"En stadsdel kan dessvärre inte erbjuda anläggningar för alla olika typer av fritidsaktiviteter även om viljan finns. Dessutom ligger Bromma nära till betongskateparken i Rålambshovsparken".

Även Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning påpekar att många intressen ska vägas samman. Dessutom lyfter man fram att skateanläggningarna mest används av pojkar samtidigt som man måste jobba för att aktivera andra ungdomsgrupper.

Ingen har översikten

Enligt idrottsförvaltningen har ingen ett översiktsansvar för hur skateanläggningar ligger inom Stockholms stad.

Är det rimligt Hässelby-Vällingby och Bromma är en kal fläck på skatebetong-kartan?

– Om det finns önskemål och efterfrågan av skateytor i Hässelby-Vällingby och Bromma ska staden så klart ta med det i planeringen, men samtidigt kan det finnas många andra önskemål också. Prioriteringen sker lokalt i varje stadsdel, säger idrottsborgarrådet Karin Ernlund (C).

Stadsdelsnämndens ordförande Bo Arkelsten (M) berättar att han tidigare haft uppfattningen att det främst är centrala förvaltningar som haft ansvar för att bygga skateparker.

– Det här är något vi får reda ut och undersöka möjligheten för, säger Bo Arkelsten.