Från och med augusti nästa år får pendeltågen mot Södertälje och Uppsala fyra nya avgångar på helgnätterna.

Men för resenärer på pendeltågets andra linje, mellan Nynäshamn och Bålsta, kommer det inte rulla några nattåg i närtid.

Det är något Dan Engstrand (M), kommunalråd i Järfälla, ledamot i regionfullmäktige och ersättare i trafiknämnden, kritiserar.

– Vi moderater vill se att även Järfällabor får nattrafik. Att lätt ta sig hem nattetid skulle öka tryggheten. Nattbuss upplevs inte lika smidigt, säger han.

"Vi bygger ny stadsdel"

Försöket med utökad nattrafik är ett pilotprojekt som ska pågå mellan augusti 2026 och december 2027. Men alltså inte på Bålstalinjen som stannar i Barkarby, Jakobsberg och Kallhäll.

Dan Engstrand pekar på en rapport från länsstyrelsen från förra året om tillskott av bostäder i Stockholms län. Där visas det att Järfälla är den kommun efter Stockholm stad där det byggts flest bostäder sedan 2015.

– I Järfälla har vi byggt flest bostäder efter Stockholm stad och att Regionen inte belönar det tycker vi är tråkigt. Järfälla borde också få ta del av den här nattrafiken, säger han.

Dan Engstrand, (M) kommunalråd i Järfälla, ledamot i regionfullmäktige och ersättare i trafiknämnden.

Dan Engstrand, (M) kommunalråd i Järfälla, ledamot i regionfullmäktige och ersättare i trafiknämnden.

Ingmar Wallén

Han tror begränsningen i pendeltrafiken riskerar bli en tröskel för folk att flytta till och ta jobb i Järfälla.

– Det blir en konkurrensnackdel för Järfälla. Här bygger vi en helt ny stadsdel. Det många unga prioriterar när de ska flytta är kollektivtrafik. Då ska det enkelt kunna ta sig hem på kvällen eller natten även i Järfälla.

Fler resande på andra linjen

Det avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl att det är väldigt positivt att pilotprojektet med nattpendeltågstrafik är på gång och att många nattugglor kommer glädjas av det.

Anledningen till att den inte läggs på Bålsta-Nynäshamn linjen är resenärunderlaget.

"SL har bedömt att Södertälje-Uppsalalinjen är bäst lämpad för pilotprojektet, eftersom linjen har ett större resenärsunderlag och fler än två spår en stor del av sträckan, vilket underlättar samordning med underhåll av järnvägen. Men förutsatt att pilotprojektet faller väl ut så vill jag absolut utöka nattrafiken även på Nynäshamn-Bålstalinjen", skriver han.

Moderaternas yrkande på nattrafik på pendeltågen till Järfälla avslogs av trafiknämnden.

Om efterfrågan finns ska försöket spridas till fler pendeltågslinjer, enligt avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Om efterfrågan finns ska försöket spridas till fler pendeltågslinjer, enligt avgående trafikregionrådet Anton Fendert (MP).

Pekka Pääkkö

Hoppas på ändring

Dan Engstrand poängterar att han är positiv till pilotprojektet.

– Men jag tycker det är tråkigt att de prioriterar bort Järfälla. Det måste testas fullskaligt för att se hur det slår, säger Dan Engstrand.

Trots dystra utsikter hoppas han att nattrafik till Järfälla kan bli verklighet.

– Jag är optimistisk och tror på förbättring. Men ska beslutet ändras behöver styret byta åsikt ganska snart. Ingen skulle bli gladare än jag i så fall.